و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

و امروز جمعه

اینکه غروب جمعه دلگیره درسته و اکثرمون تو خیلی جمعه ها بعد از ظهر، کمی دلگیریم. کمی به گذشته فکر می کنیم و کمی هم به آینده و خیلی چیزها. منم امروز داشتم به چیزای خوب و بد گذشته فکر میکردم. تو برخی جاها افسوس خوردم که کاشکی ... و خیلی جاها هم خدا رو شکر کردک که درست رفتار کردم و درست تصمیم گرفتم و از این جور چیزا. حس اینکه تشریح کنم رو ندارم هرچند اگر اینکار بشه بعدا خودم، وقت مراجعه عبرت می گیرم.

دور و برمون خیلی آشفته هست و درست در همین لحظه هاست که به دوستان خوب و همراهان برگزیده بیشتر نیاز داریم و ما هم که آنقدر درگیر گذران روزمره هاییم که یادمون میره اول باید ......

خلاصه همین. 

خالی کردن ذهن

خیاطی می‌گفت:‌ «اگر شب‌ها جیب‌های لباس‌ها را خالی کنید، لباس‌ها زیباتر به نظر می‌رسد و بیشتر عمر خواهند کرد بنابراین، من قبل از خواب، اشیایی مانند خودکار، پول خُرد و دستمال را از جیبم در می‌آورم و آن‌ها را مرتب روی میز می‌گذارم.چیزهای زایدی مثل خرده کاغذ و ... را به درون سطل زباله می‌ریزم. با این کار، احساس می‌کنم که همه چیز تمام شده و بار آن‌ها را از ذهنم خارج گردیده است یک شب، وقتی که مشغول این کار بودم به نظرم رسید که ممکن است خالی کردن ذهن نیز مانند خالی کردن جیب باشد. همه‌ی ما در طی روز، مجموعه‌ای از آزردگی، پشیمانی، نفرت و اضطراب را جمع آوری می‌کنیم. اگر اجازه دهیم که این افکار انباشته شوند، ذهن را سنگین می‌کنند و عامل مختل کننده در آگاهی می‌شوند سپس تصور کردم که این زباله‌های ذهن در زباله‌دانی خیال می‌ریزند. این کار، باعث احساس آرامش و رها شدن از باورهای ذهنی می‌شود و خواب را آسان‌تر می‌کند. ذهن که بدین ترتیب از عوامل انرژی خوار پاک شده است، می‌تواند با استراحت کردن قوایش را تجدید کند

سخنی از پائلو کوئیلو

انسان‌ها به شیوه هندیان بر سطح زمین راه مى‌روند. با یک سبد در جلو و یک سبد در پشت. در سبد جلو، صفات نیک خود را مى‌گذاریم. در سبد پشتی، عیب‌هاى خود را نگه مى‌داریم. به همین دلیل در طول زندگى چشمانمان فقط صفات نیک خودمان را مى‌بیند و عیوب همسفرى که جلوى ما حرکت مى‌کند. بدین گونه است که درباره خود بهتر از او داورى مى‌کنیم، غافل از آن که نفر پشت سرى ما هم به همین شیوه درباره ما مى‌اندیشد.

گل صداقت

دویست و پنجاه سال پیش از میلاد در چین باستان شاهزاده ای تصمیم به ازدواج گرفت. با مرد خردمندی مشورت کرد و تصمیم گرفت تمام دختران جوان منطقه را دعوت کند تا دختری سزاوار را انتخاب کند. وقتی خدمتکار پیر قصر ماجرا را شنید بشدت غمگین شد، چون دختر او مخفیانه عاشق شاهزاده بود، دخترش گفت او هم به آن مهمانی خواهد رفت. مادر گفت: تو شانسی نداری. نه ثروتمندی و نه خیلی زیبا.

ادامه مطلب ...

زندگی

فرض کنید زندگی همچون یک بازی است. قاعده این بازی چنین است که بایستی پنج توپ را در آن واحد در هوا نگهدارید و مانع افتادنشان بر زمین شوید. جنس یکی از آن توپها از پلاستیک بوده و باقی آنها شیشه ای هستند. پر واضح است که در صورت افتادن توپ پلاستیکی بر روی زمین، دوباره نوسان کرده و بالا خواهد آمد، اما آن چهار توپ دیگر به محض برخورد ، کاملا شکسته و خرد میشوند. او در ادامه میگوید : آن چهار توپ شیشه ای عبارتند از خانواده، سلامتی، دوستان و روح خودتان و توپ پلاستیکی همان کارتان است. کار را بر هیچ یک از عوامل فوق ترجیح ندهید، چون همیشه کاری برای کاسبی وجود دارد ولی دوستی که از دست رفت دیگر بر نمیگردد، خانواده ای که از هم پاشید دیگر جمع نمی شود ‌، سلامتی از دست رفته باز نمیگردد و روح آزرده دیگر آرامشی ندارد رفته باز نمیگردد و روح آزرده دیگر آرامشی ندارد.

سخن روز ( دوشنبه)

 

 

همیشه خوب خداحافظی کنید،  

گاهی همه چیز آنقدر سریع اتفاق می افتد که فرصتی برای یک خداحافظی خوب پیدا نمی کنید، 

گاهی جای بوسه ای که هنگام خداحافظی نکرده اید، تا ابد درد می کند...

و خداوند به حضرت موسی (ع) وحی فرمود :

ای موسی، سفارش مرا در مورد چهار چیز به خاطر بسپار

 تا ندانی گنج های خزائنم تمام شده غم روزی مخور  

تا ندیده ای که مُلک و پادشاهی من از دست رفته به دیگری امید مبند  

تا مرده شیطان را ندیدی از مکرش ایمن مباش  

تا نفهمیدی که گناهانت را آمرزیده ام به گناه دیگری مپرداز

هدایت

گفتم:‏ 

این باغ ار گلِ سرخ بهاران بایدش ؟

گفت‏:‏ 

صبری تا کرانِ روزگاران بایدش،

تازیانه ی رعد و نیزه ی آذرخشان نیز هست‏‏،

گر نسیم و بوسه های نرمِ باران بایدش،

ادامه مطلب ...

یک فوق تخصص: جان خود را بردارید و از تهران آلوده بروید

یک فوق تخصص ژنتیک اطفال گفت: آلودگی هوای تهران به قدری زیاد است که جا دارد کسانی که می‌توانند از تهران مهاجرات کنند، جان خود را بردارند و از تهران بیرون بروند.
محمدعلی نیلفروشان درگفت‌وگو با فارس، در خصوص آلودگی هوای تهران اظهار داشت: 99درصد مشکل آلودگی هوای شهر تهران مربوط به خودروهاست که غالب این خودروها مربوط به ارگان‌های دولتی است.

ادامه مطلب ...

و اما کره

وضعیت کره شمالی تقریبا برای عموم مردم جهان وضعیتی ناشناخته است. کمتر اطلاعاتی از این کشور استبداد زده و غیر مردمی وجود دارد. فیلم مستندی از این کشور می دیدم که عده ای جهت بازدید به آن کشور رفته بودند. جالب بود تمامی مراحل سفر از قبل طراحی شده بود. محل های دیدن توریست های نادر که مجوز ورود به آنجا داشتند. مثلا منطقه ای وجود داشت که محل تولد فرضی رهبر کره بود. عده ای در آن محل بودند و ظاهرا ساکن، که همه فقط تعریف می کردند و تعظیم به تمثال مبارک. 

ادامه مطلب ...

فرهنگ همدلی

در مهد کودک های ایران 9 صندلی میذارن و به 10 بچه میگن هر کی نتونه سریع برای خودش یه جا بگیره باخته و بعد 9 بچه و 8 صندلی و ادامه بازی تا یک بچه باقی بمونه. بچه ها هم همدیگر رو هل میدن تا خودشون بتونن روی صندلی بشینن. در مهد کودک های ژاپن 9 صندلی میذارن و به 10 بچه میگن اگه یکی روی صندلی جا نشه همه باختین. لذا بچه ها نهایت سعی خودشونو میکنن و همدیگر رو طوری بغل میکنن که کل تیم 10 نفره روی 9 تا صندلی جا بشن و کسی بی صندلی نمونه. بعد 10 نفر روی 8 صندلی، بعد 10 نفر روی 7 صندلی و همینطور تا آخر. با این بازی ما از بچگی به کودکان خود آموزش میدیم که هر کی باید به فکر خودش باشه. اما در سرزمین آفتاب، چشم بادامی ها با این بازی به بچه هاشون فرهنگ همدلی و کمک به همدیگر و کار تیمی رو یاد میدن.

کریسمس بر همه مبارک

 

کریسمس یکی از روزهای مقدس سال است که به سالروز میلاد حضرت عیسی بن مریم(ع) اشاره دارد، اما به طور کلی جشن کریسمس تولد مسیح(ع) تحت تأثیر سنتها و رسوم سکولار جشنهای زمستانی چون ساتورنالیا قرار گرفته است.
ادامه مطلب ...

پیش‌بینی اقتصاد کشورها در 2012

نشریه معتبر اکونومیست با انتشار یک شماره ویژه درخصوص چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال 2012 پیش‌بینی کرد که بالاترین تورم در سال آینده با 6/30 درصد متعلق به ونزوئلا خواهد بود و به جز هفت کشور، دیگر بقیه کشورها تورم تک‌رقمی خواهند داشت. در میان کشورهای دارای تورم دو رقمی نام ایران نیز با 5/16 درصد تورم به چشم می‌خورد. درخصوص رشد اقتصادی، اکثر کشورهای توسعه‌یافته به دلیل تداوم بحران جهانی همچنان نرخ‌های پایینی را تجربه خواهند کرد، ولی چین با نرخ 2/8 درصد و هند با نرخ 8/7 درصد به رشد پرسرعت خود ادامه خواهند داد.

ادامه مطلب ...

تفسیر جدید قرآن چگونه میسر می‌شود؟

گر قرار باشد از متن قرآن تفسیری داده شود که نگاه تجربی به زبان آن را اجازه می‌دهد از کجا باید شروع کرد؟ 

1. امکان فهم و تفسیر هر متن زبانی مشروط به وجود پیش فرض‌ها یا پیش‌فهم‌هائی نزد مفسر است و نظریه‌ای در باب چیستی زبان از جمله آن‌ها است. 
2. اگر پیش‌فهم یا پیش فرض مفسر درباره چیستی زبان تغییر پیدا کند متنی که قبلاً مفهوم شده بود نامفهوم می‌گردد. در این صورت مفسر ناگریز می‌شود برای فهم مجدد متن بر اساس نظریه جدیدش درباره زبان، تفسیری جدید ارائه کند.

ادامه مطلب ...