و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

مدیرعامل ایران خودرو : اقتصاد سال 87 تلخ ترین خاطره ام است

منوچهر منطقی که در آخرین نشست خود با خبرنگاران در سال 87 سخن می گفت بار دیگر از رفتار تصمیم گیران اقتصادی کشور با بنگاه های صنعتی لب به انتقاد گشود؛ «در همه جای دنیا دولتمردان پس از بروز بحران اقتصادی به یاری صنایع شان رفته اند. اما در ایران می بینید هنوز عملکرد بانک ها و سایر سازمان ها با قبل و بعد از بحران تفاوتی نکرده است. سایر کشورها برای نجات صنایع شان تعرفه ها را بالا برده اند، منابع مالی را به سهولت در اختیار آنها گذاشته اند، به خریداران تسهیلات ارزان داده اند، بهره های بانکی را کاهش داده اند و مدت بازپرداخت بدهی های صنایع را طولانی تر کرده اند که تمامی این تصمیم ها در تضاد با روشی است که در کشور ما می گذرد.»

اما این تنها تحلیل منطقی از وضع اقتصادی صنایع کشور نبود؛ «برخی از طرح های کلان اقتصادی که جامع هم نبود 25 درصد وقت ما را به هدر داد.» مدیرعامل ایران خودرو اگرچه نگفت منظورش کدام یک از سیاست کلان اقتصادی است اما شاید منظور منطقی از طرح های غیرجامعی همچون گازسوز کردن خودروها، سهمیه بندی بنزین، هدفمند کردن یارانه ها و کاهش قیمت ها، سیاست انقباضی بانک مرکزی در قبال صنایع را هدف قرار داد تا بدین گونه از اتلاف 25 درصد وقت خود در سال 87 (معادل سه ماه) گلایه کند. منطقی برخورد برخی دستگاه های دولتی پس از بحران اقتصادی را غیرحرفه یی خواند و گفت؛ «تا آذرماه بازار فروش خودرو خوب بود اما با بروز بحران اقتصادی در دنیا و موضع گیری غیرحرفه یی برخی مسوولان دولتی مبنی بر کاهش قیمت ها فروش کاهش یافت تا مجبور شویم نوع فروش را تغییر داده و مردم را ترغیب کنیم خودرو بخرند.» خبرنگاری پرسید حذف طرح هدفمند کردن یارانه ها آیا معادلاتی را در ایران خودرو برهم خواهد زد؟ منطقی پاسخ داد؛ «برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در ایران خودرو برنامه ریزی کرده بودیم اما احساس می کردیم اگر این طرح در مجلس به تصویب برسد فرصتی برای اجرای آن نخواهیم داشت.»

تاثیر بحران جهانی بر اشتغال زایی صنعت خودرو پرسش دیگری بود که مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به آن گفت؛ «در حال جمع بندی هستیم که این بحران در صنعت خودرو کشور کمترین تاثیر را داشته باشد و همچنان مشارکتی جدی در افزایش اشتغال داشته باشیم. مثل مدل برزیل می خواهیم به رغم بحران هم اشتغال را افزایش دهیم و هم فروش را بالا ببریم، البته به شرطی که برای رسیدن به این هدف به ما کمک شود. از دو ماه پیش هم برای مقابله با این بحران طرحی را آغاز کرده ایم تا براساس آن حجم ساخت داخل بالا رفته و قیمت ها کاهش یابد.»

کاهش قیمت خودرو در حال مطالعه

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه با تاکید بر این نکته که یافتن منابع مالی برای بخش صنعت در ایران هم سخت است و هم گران گفت؛ «با این حال مشغول مطالعه هستیم تا بتوانیم با توجه به افزایش تولید و طراحی محصولات متنوع در سال آینده قیمت ها را کاهش دهیم که البته برای رسیدن به این هدف باید سهامداران را نیز راضی کنیم تا با این کاهش قیمت کنار بیایند.»

وی گفت؛ «عده یی می گویند چون قیمت جهانی مواد اولیه کاهش یافته پس باید به همین میزان قیمت خودرو کاهش یابد اما متوجه نیستند که مثلاً قیمت فولاد اگر در دنیا 50 درصد کاهش یافته این کاهش قیمت در ایران 18 درصد بیشتر نیست.»

رونمایی X12 سال آینده

منطقی درباره چرایی عدم رونمایی از خودرو X12 گفت؛ «برای رونمایی از خودرو X12 در دهه فجر یا 17 اسفند آمادگی کامل داشتیم اما وزارت صنایع و معادن خواست این رونمایی در بهار سال آینده صورت گیرد.»

خبرنگاری گفت اما شنیده ایم هنوز ایران خودرو نتوانسته X12 را به تولید کامل برساند. منطقی پاسخ داد؛ این خودرو آماده رونمایی است مثل خودرو مشابهی (مینیاتور سایپا) که چندی پیش رونمایی شد. بنابراین اگر در تولید X12 از آن جلوتر نباشیم عقب تر نیستیم.

چگونگی رقابت X12 با مینیاتور پرسش دیگری بود که مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به آن گفت؛ «این دو خودرو در یک کلاس نیستند که بخواهند با هم رقابت کنند. در رابطه با قیمت هم اینکه گفته می شود X12 بین 10 تا 12 میلیون تومان قیمت دارد، صحت ندارد و قیمت X12 همان قیمت قبلی است (زیر 10 میلیون) که اعلام کرده بودیم.»

خیز صنعت خودرو از سال 72

مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به این پرسش «اعتماد» مبنی بر اینکه خیز صنعت خودرو کشور برای توسعه از چه سالی آغاز شده، گفت؛ خیزش صنعت خودرو از سال 1372 آغاز شد و در سال 1376 با ایجاد مرکز طراحی در ایران خودرو و سایپا اتفاق بزرگی افتاد و در سال 1378 با ایجاد مرکز تام ایران خودرو فصل جدیدی در این صنعت گشوده شد. «اعتماد» از آن رو این پرسش را از مدیرعامل ایران خودرو مطرح کرد تا احتمالاً اگر برخی از تازه واردهای صنعت کشور به یاد ندارند صنعت کشور چه مراحلی را برای توسعه طی کرده است با این پاسخ منطقی برای آنان یادآوری می شود.

مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به پرسش دیگر «اعتماد» درباره اینکه راه توسعه صنعت در کشور چیست، گفت؛ «توسعه در همه جای دنیا فرموله است. برای توسعه صنعت کشور سه راه را باید مشخص کنیم؛ اول اینکه بدانیم در چه صنعتی می خواهیم صاحب نام شویم، دوم هم بدانیم چه سهمی از آن صنعت در دنیا می خواهیم و سوم نیز مسیر رسیدن به آن صنعت را خوب طراحی کنیم.»

خبرنگاری از منطقی پرسید رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفته است سقف مدیریت در صنعت خودرو ایران شش سال بیشتر نیست چراکه خلاقیت از بین می رود، آیا شما این دیدگاه را قبول دارید با توجه به اینکه حدود شش سال است در ایران خودرو مشغول مدیریت هستید؟ منطقی پاسخ داد؛ این عدد شش مبنای علمی ندارد و خلاقیت نیز بسته به جهت گیری مدیران به وجود می آید. از طرفی در صنایع ایران دیدگاه اقتصادی است. مدیریت با این دیدگاه شاید دو سال بیشتر هم دوام نداشته باشد در حالی که اگر دیدگاه اقتصادی به عملکرد مدیران جای خود را به پویایی مدیران بدهد عمر مدیریت در کشور بیشتر خواهد شد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد