و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

فقر (دکتر شریعتی)

میخواهم  بگویم ......

فقر  همه جا سر میکشد .......

فقر، گرسنگی نیست ، عریانی  هم  نیست ......

فقر، چیزی را " نداشتن " است ، ولی ، آن چیز پول نیست ..... طلا و غذا نیست  .......

فقر،  همان گرد و خاکی است که بر کتابهای فروش نرفتهء یک کتابفروشی می نشیند ......

فقر،  تیغه های برنده ماشین بازیافت است ،‌ که روزنامه های برگشتی را خرد میکند ......

فقر، کتیبهء سه هزار ساله ای است که روی آن یادگاری نوشته اند .....

فقر، پوست موزی است که از پنجره یک اتومبیل به خیابان انداخته میشود .....

فقر،  همه جا سر میکشد ........

فقر، شب را " بی غذا " سر کردن نیست ..

فقر، روز را  " بی اندیشه"  سر کردن است ..

مناسب‌ترین کشورهای جهان برای زندگی

کارشناسان نیوزویک با در نظر گرفتن پنج فاکتوراصلی بهداشت، اقتصاد، تحصیلات، شرایط سیاسی، پویایی اقتصادی (پیشرفت صنعتی) و کیفیت زندگی و البته با ملاحظات مرسوم لیبرالیستی در این نوع انتخاب‌هاکشورهای جهان را رده‌بندی کرده‌اند. 10 کشوری که به‌طور جداگانه در هریک از این فاکتورها بالاترین رتبه را به نسبت بقیه داشته اند، عبارتند از:
بهترین بهترین ها: فنلاند
به جز زمستان سخت و طولانی، فنلاند یکی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی است. این کشور در تمام فاکتورها بالاترین امتیاز را به‌دست آورده و در صدر است. فنلاند بهترین کشور کوچک جهان، بهترین کشور از نظر سطح درآمد و بهترین کشور از نظر آموزش و تحصیلات است.

ادامه مطلب ...

مردان متاهل رکورد‌دار رفتارهای پرخطر جنسی

گاه در خلوت کوچه دیدن یک سایه حتی می‌تواند دل زنی را از جا بکند و قدم هایش را تند کند. سایه ترس و نگرانی از تحقیر و توهین مزاحمان در زمان تاریک شدن آسمان و رفتن خورشید و حتی روز روشن حس مشترک بسیاری از زنان شهر‌های بزرگ است، متلک گویی، بوق زدن یا تنه زدن را بسیاری از مادران، خواهران و دختران ما به اشکال گوناگون تجربه کرده اند.
به گفته دکتر سعید معیدفر، جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران این رفتار غیر متعارف برخی مردان در خیابان ریشه در معضلات جنسی دارد، این مسئله خود می‌تواند جزئی از یک بحث به مراتب بزرگ‌تر تحت عنوان روابط نامشروع باشد که در تحقیق و پژوهش‌ها به آن مزاحمت خیابانی نمی‌گوییم، وقتی دختران و زنان مورد تعرض و مزاحمت قرار بگیرند، به آن مزاحمت خیابانی می‌گوییم، این کارشناس مزاحمت‌های خیابانی را به چند نوع تقسیم می‌کند.

ادامه مطلب ...

مناجات سید ساجدان در سحرهای رمضان (1)

فرارو - مرحوم شیخ الطائفه ، محمد حسن طوسی ، ملقب به شیخ طوسی ، که افزون بر هزار سال از وفاتش سپری شده ، در کتاب مصباح المتهجد نوشته است که حضرت امام سجاد علیه السلام ، چهارمین امام معصوم شیعیان، در طول ماه مبارک رمضان بیشتر وقت خویش را در شب ها با نماز سپری می فرمود و چون به نزدیکی های سحر می رسید به مناجاتی ویژه و اعجاب انگیز می پرداخت.
این مناجات زیبا که به دعای ابو حمزه ثمالی معروف است، سراسر معرفت و معرفت آموزی نسبت به جنبه هایی از ذات باری تعالی است و به ما می آموزد که چگونه باید با خدا سخن بگوییم و از درگاه اش مسئلت نماییم. 

ادامه مطلب ...

ماه رمضان و صدایی آشنا

مناجات زیبای ربنا و این دهان از استاد شجریان

توضیحات:

ربنا ...

استاد در این قطعه ، 4 دعا که با ربنا شروع می شود را می خوانند و این 4 قطعه از  سوره مختلف ( آل عمران - مومنون - کهف و بقره ) انتخاب شده اند و جز در مورد ربنای اول در سه مورد دیگر همه آیه قرائت نمی شود بلکه از سر کلمه "‌ربنا " خوانده می شود. در زیر متن مناجات زیبای ربنا و این دهان از استاد شجریان را مرور می کنیم:

ادامه مطلب ...

چند توصیه دیگر در مورد ماه رمضان

* میزان انرژی دریافتی شما نباید در این ایام تغییر یابد. همانطور که داشتن یک نظم غذایی و وعده های غذایی مکرر در روز برای جلوگیری از اشتهای کاذب توصیه می گردد. در ایام روزه داری نیز بایستی در ساعات باقیمانده همین نظم را به نحوی ایجاد نمایید. لذا در مقایسه افطار با وعده های معمول غذایی ، افطار را می توان متناظر با صبحانه در نظر گرفت و باید مواد غذایی مشابه صبحانه در هنگام افطار استفاده گردد.
* پس از اذان مغرب بدون تاخیر طولانی روزه را باز نموده و ترجیحا از مواد غذایی مایع و سبک به همراه ترکیبی از غلات ترجیحا نان از نوع نان سبوس دار ( بطور مثال: نان سنگک) در زمان افطار استفاده شود. بطور تجربی توصیه می گردد از مایعات گرم مانند آبجوش و یا چای کم رنگ  بجای آب سرد برای شروع افطار استفاده شود.

ادامه مطلب ...

خاطرات اوباما: چگونه وارد دنیای سیاست شدم؟

عصرایران - "جسارت امید" کتابی است از باراک اوباما ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا. این کتاب اخیراً در ایران توسط "ابوالحسن تهامی" ترجمه شده و انتشارات نگاه نیز ان را منتشر کرده است.کتاب ، روایتی است از فعالیت ها و خاطرات سیاسی اوباما که در آن به بررسی مسائل داخلی آمریکا نیز پرداخته می شود و نیز فرصتی است برای بازشناسی افکار ، اندیشه ها و شعارهای اوباما.

در این نوشتار ، بخشی از "جسارت امید" را که مربوط می شود به آغاز کار سیاسی اوباما -به قلم خودش - می خوانیم؛ آغازی دلسرد کننده ای که اوباما ، با جسارت ، بدان امید داد و نهایتاً به ریاست جمهوری آمریکا نیز رسید:

ادامه مطلب ...

شب های بلند تقدیر

تقدیر در تغییر نهاده شده و آن به خواستن یا نخواستن، دیدن یا ندیدن، بیداری یا خاموشی، ایستادگی و یا وانهادی هر ملتی، بستگی دارد.

قومی که به تقدیر الهی می خواهد زنده بماند، مقدماتی را می باید فراهم آورد که بدون آن، به هیچ سرنوشت محتومی نخواهد رسید.

در شب تقدیر، دستیابی به ابهت، زیبایی، شکوه و عظمت امکان پذیر می گردد. این همه در روشنایی علم و آگاهی، مهرورزی و شایستگی، کسب کمال و حفظ عزت میسر می باشد.

راه برد این قوم، البته در راستای توانمندی، دانش، شیوایی گفتگو و آرمان خواهی نیکو خواهد بود.

انتخاب سرنوشت نیکو، به میزان شرافت و دست یابی به برتری های علمی، اخلاقی و بعد از آن نمایان ساختن این آثار گزاف وابسته است تا نشانه های بازر شئونات الهی و مقدر را عیان سازد.

به یاد آوریم،  ""  ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم  ""

 متنی از پدر بزرگوارم

توصیه وزارت بهداشت به روزه‌داران

آفتاب: یکی از را‌ه‌های کاهش تشنگی در طول روز مصرف انواع سبزیجات و میوه‌جات و علی‌الخصوص مصرف کاهو و سالاد در هنگام افطار و سحر است. 
وزارت بهداشت درمان‌و آموزش پزشکی به روزه‌داران توصیه کرد؛ هنگام افطار از مصرف غذای سنگین پرهیز کنند و با مصرف خرما و کشمش میزان قند خون خود را بالا برده و از حالت گرسنگی شدید خارج شوند.
به گزارش وزارت بهداشت درمان‌و آموزش پزشکی، دکتر ابوالقاسم جزایری مشاور تغذیه‌ای معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، افزود: مصرف شام سنگین موجب

می‌شود تا افراد روزه‌دار در هنگام سحر احساس گرسنگی نداشته و نتوانند در هنگام سحر به اندازه کافی غذا مصرف کنند و در نتیجه فرد در طول روز احساس گرسنگی نماید.

ادامه مطلب ...

شرحی بر دعاى افتتاح از بیان ایت الله مهدوی کنی

اندیشه  - سید بن طاووس در کتاب «ألاقبال بالأعمال الحسنه» به سند خویش این دعا را از کتاب دعاى ابوجعفر محمد بن عثمان بن سعید عمرى رضى‏اللّه عنه نقل کرده است.
سّیدبن‌طاووس در کتاب "الاقبال بالاعمال الحسنه" به سند خویش این دعا را از کتاب دعای ابوجعفر محمد بن ‌عثمان‌بن‌سعید عمری رضی‌الله عنه نقل کرده، که در شبهای ماه رمضان خوانده می‌شود.

ادامه مطلب ...

یک دستور غذایی عمومی در ماه مبارک رمضان

افطار:

ابتدا با چای، آب جوش یا شیر گرم و خرما یا کشمش روزه خود را باز کنید و سپس یکی از غذاهای زیر پیشنهاد می شود:

نان و پنیرو سبزی (حتی الامکان استفاده از مغزها مثل گردو پسته نیز مناسب است)، شامی، انواع کوکو، فرنی یا شیربرنج

شام:

با فاصله 2 ساعت بعد از افطار یکی از غذاهای زیر را انتخاب کنید:

ادامه مطلب ...

ماه رمضان را برای خود مبارک کنیم

غذا و آب از مهمترین نیازهای انسان است . انسان بدون دسترسی به این مواد حیاتی نمی‌تواند به زندگی ادامه دهد. از ویژگیهای بسیار جالب انسان در زمان نبود غذا وآب احساس گرسنگی و تشنگی است که احساسی سخت و گاهی غیر قابل تحمل است و موجود زنده برای برطرف کردن آن ممکن است دست به هرکاری بزند .

آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید چرا یکی از شروط مهم ادیان درماه‌های عبادی تحمل گرسنگی و تشنگی است؟ البته انسان بجز غذا و آب نیازهای دیگری هم دارد، ولی نیاز به خوراک و آب و تحمل رنج گرسنگی و تشنگی شاید یکی از مشکل‌ترین ها باشد . چرا خالق متعال ما را به این رنج فرا می‌خواند و فلسفه آن چیست؟

روز هایی که در روزه هستیم از خوردن و نوشیدن پرهیز می‌کنیم و مراقبیم که یادمان نرود این مراقبت معنی دار است، یاد گرفتن چگونه مراقب بودن.

ادامه مطلب ...

ماه مبارک رمضان

 

ماه رمضان با تمامی برکاتش آمد. امسال بیشتر از سال های گذشته به این ماه و به برکات این ماه و به الطاف خداوند در این ماه نیازمندیم. بیاییم همگی خداوند را عاشقانه بخوانیم و بخواهیم. و بدانیم گره های به ظاهر ناگشودنی این مرز و بوم با نظر پروردگار بخشنده و مهربان به سادگی بازشدنی است. شاید این ناامیدی ها و یاس ها از عدم باور به وجود خداوند مهربان در میان ما نشات می گیرد.  

خداوند را در تمامی محاسبات باید داخل کنیم تا ببینیم او را.

برزیل تحریم‌ها علیه ایران را اجرا می‌کند

برزیل نیز تحریم‌ها علیه ایران را اجرا خواهد کرد این کشور اعلام کرد به رغم مخالفت با تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تشدید تحریم‌های بین المللی ایران، قطعنامه ۱۹۲۹ را امضا کرده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، سلسو آموریم، وزیر خارجه برزیل روز سه شنبه اعلام کرد رئیس جمهوری این کشور قطعنامه تحریم‌های جدید ایران را امضا کرده است. سلسو آموریم، وزیر امورخارجه برزیل گفت آقای لولا قطعنامه تحریم‌های ایران را به این علت امضا کرده است که برزیل به "طور سنتی همه مصوبات شورای امنیت را به اجرا می گذارد، حتی اگر با آن موافق نباشد." این قطعنامه در ماه ژوئن با موافقت بیشتر اعضای شورای امنیت تصویب شد. برزیل و ترکیه تنها اعضای شورای امنیت بودند که با صدور قطعنماه ۱۹۲۹ علیه ایران مخالفت کردند.

زیبا کلام: من از رحیم مشایی دفاع می‌کنم

فرارو- یک تحلیل‌گر سیاسی با دفاع از اسفندیار رحیم مشایی آزادی ابراز عقیده را حق وی دانست و  مخالفان مشایی را به بی‌اخلاقی متهم کرد. صادق زیباکلام گفت: «من از رحیم مشایی دفاع می‌کنم.» وی دلیل دفاع از رحیم مشایی را دفاع از حق آزادی بیان و ابراز عقیده دانست.
در چند روز اخیر بازار حمله به اسفندیار رحیم مشایی داغ است، از حسین شریعتمداری گرفته تا علی مطهری همه و همه وی را متهم به انحراف و کج‌اندیشی می‌کنند. آن‌ها رحیم مشایی را انحراف اصولگرایی می‌دانند. اما در این میان برخی از فعالین سیاسی نیز به دفاع از رییس دفتر احمدی نژاد می‌پردازند.

ادامه مطلب ...