و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

ریشه بحران مالی آمریکا چه بود؟

آفتاب- دکتر منوچهر عسگری*: شاید بتوان گفت که ریشه بحران ریشه بحران مالی اخیر در آمریکا طمع‌ورزی و خوشبینی افراطی بوده است. در این مقاله به مواردی که دست‌اندرکاران از یک سو و مردم از سوی دیگر برای رسیدن به ثروت بسیار و بادآورده آن هم در کوتاه مدت تمام مرزهای اخلاقی و قانونی را شکستند اشاره خواهیم کرد. نهادهای نظارتی بسیاری از اخطارها و نشانه‌های اولیه این بحران را نادیده گرفتند و در واقع در خواب عمیقی فرو رفته بودند. گرچه آنچه که در چند ماه اخیر به وجود آمده است بی‌سابقه نبوده است؛ لیکن ابعاد آن کاملاً منحصر به فرد است.

در سال 1999 شرکت‌های دات کام و اینترنتی این کشور ورشکسته شدند و هزینه‌های زیادی را به اقتصاد آمریکا تحمیل کردند. نرخ بهره‌ کاهش یافت و این باعث رونق بازار مسکن شد. در سال 2004 و 2005 بازار مسکن در حال رونق بود و تقریبا اشباع شد به طوری که همه‌ کسانی که می‌توانستند خانه بخرند صاحب خانه شدند و مازاد مسکن در این کشور به وجود آمد.

خانواده‌های کم درآمد که توانایی پرداخت پول برای خرید خانه نداشتند از طریق دولت به آنها وامهایی داده شد و با نرخ بهره‌ای که بانکها به بهترین مشتریان خود می‌دادند، صاحب خانه شدند. شرکتی در کالیفرنیا مقادیر زیادی وام با نرخ بهره حدود 5 درصد که 3 تا 4 درصد بیش از نرخ بهره‌ عادی بود به مردم کم درآمد برای

ادامه مطلب ...

گاهی علت ساده ای وجود دارد

چند وقتی بود در بخش مراقبت های ویژه یک بیمارستان معروف، بیماران یک تخت بخصوص در حدود ساعت ۱۱ صبح روزهای یکشنبه جان می سپردند و این موضوع ربطی به نوع بیماری و شدت وضعف مرض آنان نداشت.

این مسئله باعث شگفتی پزشکان آن بخش شده بود به طوری که بعضی آن را با مسائل ماورای طبیعی و بعضی دیگر با خرافات و ارواح و اجنه و موارد دیگر در ارتباط می دانستند.کسی قادر به حل این مسئله نبود که چرا بیمار آن تخت درست در ساعت ۱۱ صبح روزهای یکشنبه می میرد.به همین دلیل گروهی از پزشکان متخصص بین المللی برای بررسی موضوع تشکیل جلسه دادند و پس از ساعت ها بحث و تبادل نظر بالاخره تصمیم بر این شد که در اولین یکشنبه ماه ، چند دقیقه قبل از ساعت ۱۱ در محل مذکور برای مشاهده این پدیده عجیب و غریب حاضر شوند.

در محل و ساعت موعود ، بعضی صلیب کوچکی در دست گرفته و در حال دعا بودند، بعضی دوربین فیلمبرداری با خود آورده و ...

دو دقیقه به ساعت ۱۱ مانده بود که « پوکی جانسون ‌» نظافتچی پاره وقت روزهای یکشنبه وارد اتاق شد. دوشاخه برق دستگاه حفظ حیات (Life support system) را از پریز برق درآورد و دوشاخه جاروبرقی خود را به پریز زد و مشغول کار شد ..!!

پشت هر مرد بزرگ زنی بزرگ ایستاده است

توماس هیلر ٬ مدیر اجرایی شرکت بیمه عمر ماساچوست میو چوال و همسرش در بزگراهی بین ایالتی در حال رانندگی بودند که او متوجه شد بنزین اتومبیلش کم است. هیلر به خروجی بعدی پیچید و از بزرگراه خارج شد و خیلی زود یک پمپ بنزین مخروبه که فقط یک پمپ داشت پیدا کرد.او از تنها مسئول آنها خواست باک بنزین را پر و روغن اتومیبل را بازرسی کند.سپس برای رفع خستگی پاهایش به قدم زدن در اطراف پمپ بنزین پرداخت.

او هنگامی که به سوی اتومبیل خود باز می گشت دید که متصدی پمپ بنزین و همسرش گرم گفتگو هستند. وقتی او به داخل اتومبیل برگشت دید که متصدی پمپ بنزین دست تکان می دهد و شنید که می گوید :" گفتگوی خیلی خوبی بود."
پس از خروج از جایگاه ٬ هیلر از زنش پرسید که آیا آن مرد را می شناسد.او بی درنگ جواب اظهار داشت که می شناسد. آنان در دوران تحصیل به یک دبیرستان می رفتنند و یک سال هم باهم نامزد بوده اند. هیلر با لحنی آکنده از غرور گفت :" هی خانم ٬ شانس آوردی که من پیدا شدم . اگر با اون ازدواج می کردی به جای زن مدیر کل٬ همسر یک کارگر پمپ بنزین شده بودی ." زنش پاسخ داد :" عزیزم ٬ اگر من با او ازدواج می کردم ٬ اون مدیر کل بود و تو کارگر پمپ بنزین ."

بر گرفته از کتاب بهترین نکته ها و قطعه ها

پنج ستون آینده اقتصاد آمریکا به روایت اوباما

آفتاب: رئیس جمهور آمریکا در سخنانی مهم ضمن تشریح دقیق علت بحران اقتصادی این کشور به منتقدان سیاستهای اقتصادی دولت خود برای حل این بحران پاسخ داد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، باراک اوباما در هشتاد و پنجمین روز از ریاست جمهوری خود در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه «جورج تاون» درخصوص اوضاع اقتصادی آمریکا گفت: «دوازده هفته از شروع ریاست جمهوری من می‌گذرد و حتی منتقدان هم قبول دارند ما دست کم دراین مدت خیلی مشغول بودیم و درمدت کمتر از سه ماه با مجموعه‌ای از اقدامات فوق‌العاده به مجموعه‌ای از چالش‌های فوق‌العاده اقتصادی پاسخ دادیم. این اقدامات هم از جنبه مقیاس و هم از جنبه سرعت بی سابقه بودند».

ادامه مطلب ...

۱۰ اندیشــــــــه‌ای که مـــسیر تاریخ را عوض کرد

نشریه گاردین بخشی دارد به نام تاپ تن (Top 10) که در آن چهره‌هاس سرشناس ۱۰ کتاب یا موسیقی یا فیلم و یا اندیشه‌ی برتر یا بدتر را در زمینه‌ای مشخص انتخاب کنند. یکی از این موارد، انتخاب ۱۰ اندیشه‌ی تاریخ است. سه گزارش‌گر گاردین در گفت و گو با اساتید دانشگاه، ۱۰ اندیشه‌ای که مسیر تاریخ را عوض‌ کرده‌اند، به بحث گذاشته‌اند.

ادامه مطلب ...

باید نگرش ها را عوض نمود

زن و مرد جوانی به محله جدیدی اسبا‌ب‌کشی کردند. روز بعد ضمن صرف صبحانه، زن متوجه شد که همسایه‌اش درحال آویزان کردن رخت‌های شسته است و گفت: لباس‌ها چندان تمیز نیست. انگار نمی‌داند چطور لباس بشوید. احتمالا باید پودر لباس‌شویی بهتری بخرد.

همسرش نگاهی کرد اما چیزی نگفت. هربار که زن همسایه لباس‌های شسته‌اش را برای خشک شدن آویزان می‌کرد، زن جوان همان حرف را تکرار می‌کرد تا اینکه حدود یک ماه بعد، روزی از دیدن لباس‌های تمیز روی بند رخت تعجب کرد و به همسرش گفت: "یاد گرفته چطور لباس بشوید. مانده‌ام که چه کسی درست لباس شستن را یادش داده."

مرد پاسخ داد: من امروز صبح زود بیدار شدم و پنجره‌هایمان را تمیز کردم! 

زندگی هم همینطور است. وقتی که رفتار دیگران را مشاهده می‌کنیم، آنچه می‌بینیم به درجه شفافیت پنجره‌ای که از آن مشغول نگاه‌کردن هستیم بستگی دارد. قبل از هرگونه انتقادی، بد نیست توجه کنیم به اینکه خود در آن لحظه چه ذهنیتی داریم و از خودمان بپرسیم آیا آمادگی آن را داریم که به‌ جای قضاوت کردن فردی که می‌بینیم، در پی دیدن جنبه‌های مثبت او باشیم؟

چرا برخی مردم بی‌وقفه در زندگی شانس می‌آورند

چرا برخی مردم بی‌وقفه در زندگی شانس می‌آورند درحالی که سایرین همیشه بدشانس هستند؟  

تحقیقی از"ریچارد وایزمن"روانشناس دانشگاه هارتفورد شایر.

مطالعه برای بررسی چیزی که مردم آن را شانس می‌خوانند، ده سال قبل شروع شد. می‌خواستم بدانم چرا بخت و اقبال همیشه در خانه بعضی‌ها را می‌زند، اما سایرین از آن محروم می‌مانند. به عبارت دیگر چرا بعضی از مردم خوش‌شانس و عده دیگر بدشانس هستند؟

آگهی‌هایی در روزنامه‌های سراسری چاپ کردم و از افرادی که احساس می‌کردند خوش‌شانس یا بدشانس هستند خواستم با من تماس بگیرند. صدها نفر برای شرکت در مطالعه من داوطلب شدند و در طول سال‌های گذشته با آنها مصاحبه کردم، زندگی‌شان را زیر نظر گرفتم و از آنها خواستم در آزمایش‌های من شرکت کنند.

ادامه مطلب ...

چرا احمدی نژاد دیگر رئیس جمهور نیست

جمهوریت- ایرج جمشیدی: رفتار محمود احمدی نژاد از بهمن ماه و به خصوص از زمانی که سید محمد خاتمی انصراف خود را از کاندیداتوری اعلام کرد، بیشتر نومیدانه و کمتر امیدوارانه است. نومیدی از اینکه مستقیم یا غیر مستقیم، آشکارا یا غیر آشکارا این پیام به او منتقل شده است که کاندیدای اصلی پاستور برای دوره دهم ریاست جمهوری کس دیگری غیر از رئیس جمهور فعلی خواهد بود و لاجرم او هم به سرنوشت خاتمی مبتلا شده است.

انتقال این پیام هم تأثیر لازم را گذاشته است و احمدی نژاد بیشتر رفتارهای نومیدانه یی از خود نشان می دهد و حتی برخی نزدیکان احمدی نژاد نظیر محمدحسین صفارهرندی وزیر ارشاد و فاطمه رجبی همسر غلامحسین الهام هم این ناامیدی را در نوشته های خود بازتاب داده اند.

ادامه مطلب ...

دوبی مانند شهر ارواح، خالی از سکنه شده‌است

آفتاب: سوفیا که یک زن سی و چهار ساله فرانسوی است، سال گذشته به منظور کار در یک شرکت تبلیغاتی به دبی مهاجرت کرد و آنقدر به اقتصاد در حال رشد این منطقه اطمینان داشت که با وامی پانزده ساله، یک آپارتمان سیصد هزار دلاری در دبی خرید.
اما امروز او نیز مانند بسیاری از دیگر مهاجران خارجی که نود درصد جمعیت این شهر را تشکیل می‌دهند از کار اخراج شده است و آینده‌ای پیش روی خود می‌بیند که بهترین حالت آن اخراج از این شهر حاشیه خلیج فارس است.
سوفیا که به علت ادامه تلاش برای یافتن کار در دبی خواست نام خانوادگی‌اش فاش نشود می‌گوید واقعا نگران

ادامه مطلب ...

نکاتی درمورد سلامتی

برای صحبت با موبایل از گوش چپ استفاده کنید.

روزانه بیش از دو فنجان قهوه ننوشید.

قرص و داروها را با آب خیلی سرد تناول نکنید.

بعد از ساعت 5:00 از خوردن غذای چرب خوداری کنید.

مصرف چای روزانه را کم کنید 
از مقدار غذای چرب و اشباع شده با روغن در وعده های غذایی کم کنید

در صبح آب بیشتر و در شب آب کمتر بنوشید.

از گوشی موبایل در زمان شارژ شدن دوری کنید.

از سمعکهای تلفن ثابت و موبایل برای مدت طولانی استفاده نکنید.

بهترین زمان خواب از ساعت 10:00 شب تا ساعت 6:00 صبح است

بعد ازخوردن دارو فورا" به خواب نروید.

زمانیکه باتری موبایل ضعیف است با جایی تماس نگیرید و تماس کسی را جواب ندهید چون در این حالت امواجی که گوشی منتشر می کند 1000 برابر است.

خواص دارویی گل میخک

درخت میخک بومی جزایر اندوزی و اقیانوسیه است و به علت زیبایی خاصی که دارد امروزه در بشتر نقاط دنیا به عنوان درخت زینتی پرورش داده می شود. میخک درختی است کوچک و مخروطی شکل که برگهای آنها هیچ وقت زرد نمی شود و در تمام طول سال سبز است.

ـ اسانس میخک دارای اوژنول، کاربوفلین، الکل، بنزیلیک، بنزوات دموتیل، فورفوول و اتیلن می باشد اوژونول که ماده اصلی میخک می باشد، آرام کننده و ضد عفونی کننده از آن در دندان پزشکی برای آرام کردن درد دندان استفاده می شود.

ـ خواص طبیعی گل میخک: خشک شده غنچه درخت از دو هزار سال بیش به عنوان ادویه به کار می رفته است. از نظر طب قدیم ایران میخک خیلی گرم و خشک است و دارای خواص بسیاری است.

ادامه مطلب ...

پراکنده گویی

با سلام خدمت دوستان و عرض تبریک سال نو 

برخی دوستان در فرمایشات حضوری پیشنهاد می کنند که مطالب در یک حوزه خاص باشد و یا حداقل دسته بندی مشخصی داشته باشد . حقیقت این است که مشکل اول زمان است. متاسفانه همانگونه که عموما مطلعید حجم کاری طوری است که امکان تخصیص زمان بیشتر ممکن نیست. البته اگر فرصت کنم این توصیه را انجام میدهم. و دوم آنکه این نوع مقلات و یا گزارشات از هر جنس برای خود من جذاب است لذا تصورم آن است که دوستان هم از خواندن آنها لذت میبرند لذا هر آنچه که می بینم و بنظرم جذاب می آید را در این وبلاگ میگذارم تا دوستان هم بخوانند. البته از نقطه نظراتتان و راهنمایی تان و ارسال مطالب جالبتان همه ما لذت می بریم لذا ما را محروم نفرمایید. 

ارادتمند

قیمت ‌مسکن سرسام‌آور می‌شود

آفتاب: عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان ایران درباره وضعیت بازار مسکن و ساخت و سازها در سال 87 و پیش‌بین سال 88 می‌گوید: «آنچه که دولت کاهش قیمت مسکن می‌نامد ناشی از رکود بازار مسکن است نه اجرای برنامه و اقدامات مهم از سوی آن».
محمدعلی ربانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: «اگر در یک بازار پول نباشد بالاخره به ناچار فروشندگان آن قیمت اجناس خود را پایین‌تر می‌آورند».

ادامه مطلب ...

کرامت عشق (از وبلاگ آغاز)

بهــار، عرصه ی عشق آفرینی، بخشندگی و کرامت طبیعت است.

عطایش را بی آن که پاداشی طلب کند و یا تقدیری بخواهد به همگان ارزانی می دارد.

زمینی که فرش زمردین و لاله زاران و دشتستان هایی پـر از سوسن و نســرین و شقایق و جویبارانی با رایحه ی ریحان و نعناع و گلبرگهای شناور از نسیم، به نمایش می گذارند. درختان تصاویر بدیــع شکوفه های رنگین و معطـــر خود را بی مدد  هیچ نامه رسانی به رسم تبریک هدیه می دهند.

پرندگان سبکبال که این جا و آن جا و در کنار پنجره ها، ترنم عاشـــقانه شان را با ملودی بی بدیل صانع هستی می آمیزند و به گوش ما می رسانند.

طبیعت، برای بخشیدن، به داد و ستد نمی پردازد و شکوه هنــــــر عشق ورزی را به بازار معاملات وارد نمی کند و مزدی نمی طلبد.

و آیا ما هم می توانیم، محیطی عاشـقانه که در آن قدرشناسی، سپاس و خشنودی حاکم باشد، بیافرینیم و چون طبیعت تنها ببخشیم و نخواهیم برای صمیمیت ها و دوستی های خود بهـــایی تعیین کنیم و نخواهیم که بستانیم ؟!

تبریک نوروز اوباما

باراک اوباما در یک پیام ویدئویی با تبریک سال نو، حل اختلافات بین آمریکا و ایران و یک تعامل "صادقانه" با تهران را خواستار شد و از مقامات ایرانی خواست با انتخاب صلح به جای "تروریسم یا تسلیحات"، "عظمت حقیقی" خود را نشان دهند.

به گزارش «تابناک»، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در یک پیام ویدئویی که صبح روز جمعه توسط دولت وی منتشر شد، خطاب به مقامات ایرانی گفت: ما اختلافات جدی داریم که با گذشت زمان تشدید شده است. دولت من اکنون متعهد به دیپلماسی که به همه‌ی مسایلی که پیش رو داریم، می‌پردازد و نیز به دنبال کردن روابط سازنده بین آمریکا، ایران و جامعه بین‌المللی متعهد است.

ادامه مطلب ...