و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

تبریک نوروز اوباما

باراک اوباما در یک پیام ویدئویی با تبریک سال نو، حل اختلافات بین آمریکا و ایران و یک تعامل "صادقانه" با تهران را خواستار شد و از مقامات ایرانی خواست با انتخاب صلح به جای "تروریسم یا تسلیحات"، "عظمت حقیقی" خود را نشان دهند.

به گزارش «تابناک»، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در یک پیام ویدئویی که صبح روز جمعه توسط دولت وی منتشر شد، خطاب به مقامات ایرانی گفت: ما اختلافات جدی داریم که با گذشت زمان تشدید شده است. دولت من اکنون متعهد به دیپلماسی که به همه‌ی مسایلی که پیش رو داریم، می‌پردازد و نیز به دنبال کردن روابط سازنده بین آمریکا، ایران و جامعه بین‌المللی متعهد است.

به گزارش شبکه تلویزیونی بلومبرگ، اوباما که در طول مبارزات انتخاباتی خود بر تعامل با دشمنان آمریکا تاکید داشت، گفت که تلاش برای برقراری مجدد روابط "با تهدید پیش نخواهد رفت".

رییس‌جمهور آمریکا گفت: ما به دنبال تعاملی هستیم که صادقانه و بر مبنای احترام متقابل است. من به مناسبت سال جدید شما، از شما مردم و مقامات ایرانی می‌خواهم که آینده‌ای را که ما به دنبال آن هستیم را درک کنید، این آینده‌ای است که در آن تبادلات بین مردم ما و نیز فرصت‌های بزرگ‌تر برای شراکت و تجارت از سر گرفته خواهد شد و علاوه بر آن، امنیت و صلح بیشتری برقرار خواهد شد.

این اقدام بی‌سابقه رییس‌جمهور آمریکا ظاهرا برای جلب توجه مردم و مقامات ایرانی انجام گرفته است.

اوباما در این پیام ویدئویی، "فرهنگ غنی و بزرگ" ایران را ترسیم کرد و گفت: ما می‌دانیم که شما یک تمدن بزرگ هستید و دستاوردهای شما، احترام آمریکا و جهانیان را برانگیخته است.

رییس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه می‌داند عبور از اختلافاتی که بین دو کشور وجود دارد دشوار است، افزود: کسانی وجود دارند که بر این عقیده‌اند که ما بر اساس اختلافاتمان تعریف می‌شویم؛ اما بگذارید کلماتی را که سال‌ها پیش توسط سعدی نوشته شد به خاطر آوریم: "بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند".

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوباما در بخش دیگری از پیام‌ ویدئویی خود گفت: روابط بین کشورهای ما به مدت سه دهه دچار تنش بوده است، اما در این تعطیلی (عید‌ نوروز) ما انسانیت مشترکی که ما را به هم پیوند می‌دهد، به خاطر آورده‌ایم.

وی، عید نوروز را زمانی برای "آغازهای نو" خوانده و گفت که مایل است با صراحت درباره لزوم عصر جدیدی از تعاملات صادقانه با مقامات ایرانی صحبت کند.

رییس‌جمهور آمریکا با تکرار تلویحی اتهامات واشنگتن درباره حمایت ایران از تروریسم و داشتن یک برنامه هسته‌یی تسلیحاتی گفت: آمریکا خواهان این است که ایران به جایگاه واقعی خود در جامعه بین‌المللی برسد. شما این حق را دارید، اما این حق مسوولیت‌هایی حقیقی را به دنبال دارد و نمی‌توان از طریق تروریسم یا سلاح به این جایگاه رسید؛ این جایگاه از طریق اقدامات صلح‌آمیز که عظمت حقیقی مردم و تمدن ایرانی را جلوه‌گر می‌شود،‌ به دست می‌آید. این عظمت نه از طریق توانایی نابود کردن بلکه از طریق به نمایش گذاشتن توانایی ساختن و خلق کردن اندازه‌گیری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اظهارات اوباما آشکارا نشان می‌دهد که دولت وی ایران را به عنوان یک شریک احتمالی برای مذاکرات به رسمیت شناخته است، گرچه دو کشور هیچگونه روابط دیپلماتیکی از دهه 1980 تاکنون نداشته‌اند و حتی اوباما از برداشتن گزینه نظامی از روی میز خودداری کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد