و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

منشور کورش

مدتی است به بهانه به نمایش گذاشتن منشور کوروش فضای ادبیات در مورد گذشته این مرز و بوم تغییر کرده است. البته جای شکرش باقی است که مدح و ثنای گذشتگان دیگر رذیله به حساب نمی آید و گوینده به ملی گرایی متهم نمی شود. ولی در مجموع اوضاع جالبی است.  

غرض از ذکر این چند جمله مدح و ذم کوروش کبیر نیست. موضوع فراتر از این حرف هاست. نوجوانی از من سوال عجیبی کرد که در واقع هنوز من در حیرت آن سوال و پیگیر پاسخی درخور و آن سوال این بود که روش کوروش در برخورد با مغلوبین بابل به نیکی نزدیک تر است یا .......  ؟ خودم هم می ترسم سوالم را تکمیل کنم. ترس از ضعف در پاسخگویی به خودم. کمک کنیم تا پاسخ این سوال داده شود. حداقل به خودمان.

سخن روز ( شنبه )

  

 

و آیا در این دیار مومنی هست؟ 

                                       انسانی هست ؟ 

                                     وجدانی هست؟

سخن روز ( چهارشنبه )

درد من تنهایی نیست بلکه مرگ ملتی است که گدایی را قناعت، بی عرضگی را صبر و با تبسمی بر لب این حماقت را حکمت خداوند می نامند. 

                                                                                          گاندی

اندیشه های مردی که در اوج اقتدار متواضعانه سخن می گفت

بازگشت منشور کوروش بزرگ به سرزمین مادری اش  حادثه ای خبر ساز و مهم است ، چه آنکه جایگاه بلند کوروش بزرگ و نیز این منشور - به عنوان نخستین دست نوشته و فرمان بشری درباره ضرورت رعایت حقوق بشر - این اتفاق را به رویدادی مهم برای ما ایرانیان  تبدیل کرده است .
البته به تاسف باید گفت به دلیل اینکه یافتن و نگهداری این منشور کار غربی ها ( انگلیسی ها) بود و ما تا همین چند دهه پیش به کلی از تاریخ نیاکانمان منقطع بودیم ، حالا باید برای دریافت و نمایش چند ماهه این منشور دست به دامان این و آن شویم و انواع و اقسام تعهدها را بدهیم .

ادامه مطلب ...

عید سعید فطر

 

 عید سعید فطر بر همه مبارکباد

حداقل من پاسخ را نمی دانم.

چنر روز قبل در یک مهمانی ساده بودیم. جوانی از میهمانان سوالات عجیبی می کرد. سوالاتی که برای خود ما هم بعضا طرح میشود ولی به هر دلیلی از پاسخ دادن به آن طفره می رویم. شاید می ترسیم. نمی دانم. شاید از اینکه ستون های برپا شده اعتقادات و باورهایمان ناگهان سست و حتی بریزد نگرانیم. نمی دانم.  

من هرچه گفتم خودم هم درک می کردم توجیهات است و بس. خودم هم در بیان دلائلم دچار لکنت زبان می شدم. مگر میشود با آنچه باور نداری و یا حداقل دچار تشکیک شده ای کسی را اقناع کنی. وقتی مطمئنیم کم میآوریم چه رسد به این وضعیت. 

ادامه مطلب ...

آهسته غذا خوردن را جدی بگیرید

امروزه غذاهای آماده و فست فودها گسترش فراوانی یافته اند و حتی این امر تا جایی گسترش یافته که ممکن است یک وعده غذایی را سرپایی و در مسیر رفتن به جایی میل کنیم. در زندگی های پر مشغله امروزی  خیلی مواقع وعده های غذایی صبحانه و ناهار و شام با عجله و در بین فعالیت های روزانه گنجانده می شوند و برای مثال ناهار با عجله و در بین راه صرف می شود و یا شام در کنار تماشای اخبار شب و یا در بین فعالیت های دیگر و با عجله صرف می شود. تا زمانی که غذا خوردن را نسبت به هر کار دیگری در اولویت دوم قرار دهیم این مشکل ادامه خواهد یافت. بهتر است بدانید که اگر از جمله افرادی هستید که وعده های غذایی خود را با عجله صرف می نمایند در حقیقت به دلایل متعددی خودتان را از مزایای بسیاری محروم کرده اید. بر همین اساس متخصصین تغذیه همیشه تاکید به  آهسته خوردن وعده های غذایی دارند.

ادامه مطلب ...

ارتفاع فواره شاخص کل 27000 واحد است!

هنوز مدت زمان زیادی از اظهار نظرهای برخی از کارشناسان و صاحبنظران بازار سرمایه کشور مبنی بر رشد شاخص بورس تهران تا قله 22000 هزار واحدی و دست یابی به محدوده های بالاتر و نیز موضع گیری های تعدادی از معامله گران با اتهاماتی همچون رویا پردازی و به تمسخر گرفتن این استدلال ها در بازار نمی گذرد که ذهنیت جهش غیره منتظره شاخص عملاً در نیمه اول سال جاری به عینیت مبدل شده و تعجب همه فعالان بازار را برانگیخته است.

در این رابطه دکتر امیر عباس کنی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز؛ به تشریح وضعیت بازار سرمایه پرداخت و اظهار داشت:

ادامه مطلب ...

سخن روز (جمعه)

 

امروز روز قدس است. روز ملی انزجار از غاصبان.

چه مسائلی را نباید به همسرتان بگویید؟!

آیا میدانید برای اینکه روابط زناشویی تان تداوم بیشتری داشته باشد، همه چیز را نباید به همسر خود بگویید ! آیا میدانید چه صحبتهایی را باید به همسر خود بگویید و چه سخنانی را باید مطرح نسازید ؟
اولین گام در روابط زناشویی نحوه ی صحبت کردن است ، طرز صحیح صحبت کردن با همسرتان تاثیر بسزایی را در روابظ شما میگذارد البته لازم به ذکر است نه هر صحبتی .
بعضی از خانمها یا آقایان عادت دارند تمام اتفاقاتی را که در طول روز برای شان اتفاق افتاده است را برای همسر حود تعریف کنند . با این وجود گاهی اوقات صحبت کردن بسیار خظرناک است و توصیه نمیشود که مدام صحبت نکنید ، سکوت در بسیاری از موارد بهتر از صحبت کردن میباشد.
در این مقاله توصیه و پیش نهادهایی را برای شما ارائه خواهیم کرد:

ادامه مطلب ...

سخن روز (سه شنبه)

من دلم می‌خواهد
خانه‌ای داشته باشم پر دوست
کنج هر دیوارش
دوست‌هایم بنشینند آرام
گل بگو گل بشنو...؛ 
 

ادامه مطلب ...

حمله به ایران فقط دو روز طول خواهد کشید!

خورشید فردای آن روزی که ایران تنگه هرمز را ببندد؛ طلوع نخواهد کرد. اگر ایران تصمیم بگیرد تنگه هرمز را ببندد این وضعیت حداکثر دو تا سه روز طول خواهد کشید زیرا قبل از این زمان، تنگه بازگشایی و نیروهای هوایی و دریایی ایران نیز نابود خواهند شد.اگر ایران تصمیم بگیرد چنین کاری انجام دهد می بایست نتایج آن را هم بپذیرد مثلا امکان دارد تولید نفت کشورهای عربی به میزان زیادی افزایش یابد تا بازارهای بین المللی بدون نیاز به نفت ایران یا تنگه هرمز، نفت خود را تامین کنند.

ادامه مطلب ...

نجوا

  

رستنی ها کم نیست
من و تو کم بودیم
خشک و پژمرده و تا روی زمین خم بودیم
گفتنی ها کم نیست
من و تو کم گفتیم

ادامه مطلب ...

«5» چالش پیش روی اقتصاد ایران

فرارو- اقتصاد ایران در آینده با چه چالش‌هایی روبرو است؟ این پرسشی است که دکتر مسعود نیلی استاد برجسته اقتصاد سعی دارد با روایتی علمی به آن پاسخ دهد. وی خود را در جایگاه راوی قرار می‌دهد و در تلاش است که حکایتی واقع‌بینانه از آینده اقتصادی ایران را بازگو کند.
حکایت مفصل نیلی که روز گذشته در سایت رستاک منتشر شد به دنبال بررسی پنج پدیده چالش برانگیز در ساختار اقتصادی ایران است،  پنج پدیده‌ای که به گفته وی در جای خود قابل شنیدن و خواندن است. وی "همه" را مخاطب خود می‌داند و با بیان ساده و قابل فهم چالش‌های پیشرو را عرضه می‌‍‌کند.

ادامه مطلب ...

چگونه با خوردن وزن کم کنیم؟

سلامتیران: وقتی می خواهید چندکیلو از وزنتان را کم کنید، لیست خوراکی های ممنوعه تان زیاد می شود. مثلا مصرف نان، سیب زمینی و برنج که کربوهیدرات فراوانی دارند و یا مصرف شکلات که چاق کننده است، ممنوع می شود. اما شاید این سوال برایتان مطرح باشد که چگونه غذاهای مورد علاقه تان به کاهش وزن شما کمک می کند؟

رژیم ها نباید زیاد محدود باشدمیلتون استوک، یک متخصص تغذیه می گوید: غذاهای ممنوعه می تواند نتیجه معکوسی در رژیم داشته باشد.میلتون می افزاید: بیشتر مراجعه کننده های من از غذاهایی که به آنها کمک می کند تا زیاده روی در خوردنشان را کنترل کنند یا باعث از بین بردن چربی های شکمی شان و کاهش وزنشان می شود، پرهیز می کنند

ادامه مطلب ...