و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

آهسته غذا خوردن را جدی بگیرید

امروزه غذاهای آماده و فست فودها گسترش فراوانی یافته اند و حتی این امر تا جایی گسترش یافته که ممکن است یک وعده غذایی را سرپایی و در مسیر رفتن به جایی میل کنیم. در زندگی های پر مشغله امروزی  خیلی مواقع وعده های غذایی صبحانه و ناهار و شام با عجله و در بین فعالیت های روزانه گنجانده می شوند و برای مثال ناهار با عجله و در بین راه صرف می شود و یا شام در کنار تماشای اخبار شب و یا در بین فعالیت های دیگر و با عجله صرف می شود. تا زمانی که غذا خوردن را نسبت به هر کار دیگری در اولویت دوم قرار دهیم این مشکل ادامه خواهد یافت. بهتر است بدانید که اگر از جمله افرادی هستید که وعده های غذایی خود را با عجله صرف می نمایند در حقیقت به دلایل متعددی خودتان را از مزایای بسیاری محروم کرده اید. بر همین اساس متخصصین تغذیه همیشه تاکید به  آهسته خوردن وعده های غذایی دارند.

فواید آهسته غذا خوردن:
مصرف آهسته تر غذا موجب می شود که از صرف غذا لذت بیشتری ببرید ( تا اینکه صرفا بخواهید هرچه سریع تر غذا را به شکمتان برسانید). کامل جویدن غذا در حقیقت اولین قدم برای پروسه پیچیده هضم غذا می باشد و لذا اگر غذای خود را فقط در حدی می جوید که از مری شما پایین رود، اشتباه می کنید. یک دلیل خوب برای انجام تلاش کافی جهت جویدن غذا این است که بزاقی که در حین جویدن غذا را در بر می گیرد در حقیقت شامل آنزیم های هضم کننده ای است که هضم غذای شما را قبل از بلع آغاز می نماید. آنزیم های آلفا آمیلاز و لیپاز زبانی هضم کربوهیدرات و چربی را از دهان شروع می نمایند و لذا میزان فعالیت هضمی مورد نیازی که معده مسوول آن خواهد بود را کاهش می دهد.
غذا خوردن آهسته فقط یک رفتار خوب نیست و اگر لقمه های غذایی بدون جویدن بلعیده شوند نه تنها مواد مغذی در لقمه ها محبوس می گردند و جذب آنها کاهش می یابند ، بلکه همچنین محیطی را در کولون ایجاد می کنند که برای ایجاد اختلالات هضمی مساعد بوده و رشد بیش از حد باکتری ها موجب نفخ و تولید گاز می گردد. برای عبور و ترک مواد غذایی از معده می بایست دریچه معده (اسفنگتر پیلور) بازشود و جویدن مناسب غذا به انجام این پروسه و سیگنال های موثر در آن کمک می کند.
در مورد سیگنال های غذایی فقط همین قدر بدانید که غذا سبب می شود که مغز سیگنال هایی را به پانکراس و معده برای ترشح اسیدها و آنزیم های هضمی بفرستد و هر چه غذا برای مدت طولانی تری در معرض زبان و دستگاه چشایی و رسپتورهای بویایی باشند، یعنی هر چه که برای مدت زمان طولانی تری هر لقمه را بجوید این سیگنال ها قوی تر می گردند. نتیجه حاصل از سیگنال های قوی تر نیز منجر به ایجاد مولکول های قابل هضم تر و سوء هاضمه کمتر و رفلاکس اسیدی کمتر و جذب غذای بالاتر می باشند.
جویدن کامل غذا و مصرف آهسته وعده غذایی فایده دیگری نیز دارد و آن این است که ممکن است موجب کوچک شدن محیط دور کمر و کاهش وزن شما گردد و البته این امر فقط به این خاطر نیست که نفخ و سوء هاضمه تان کاهش می یابد بلکه همچنین غذا خوردن آهسته تر به جسمتان شانسی را برای رساندن پیغام سیری به مغزتان می دهد و لذا باعث می شود قبل از اینکه بیش از حد بخورید، غذا خوردنتان را متوقف نمایید. 
همچنین آهسته تر جویدن غذا ها سطوح هورمون استرس شما را کاهش می دهند و وقتی که شما آهسته تر و برای مدت طولانی تری غذا بخورید کمتر تحت فشار و تنش  قرار می گیرید و بهتر می توانید از زمان جاری لذت ببرید و آرامش یابید.
نکات عملی برای کنترل سرعت غذا:
در اینجا برخی نکته های عملی برای جویدن کامل تر و آهسته تر غذاها به شرح زیر ارائه می گردند:
• به خودتان فرصت  کافی برای صرف غذا (حداقل 20-30 دقیقه) را بدهید و علاوه بر آن، زمان کافی برای آماده سازی غذا را در نظر بگیرید.
• در میان حواس پرتی های مختلف غذا نخورید (مانند تماشای تلویزیون و کامپیوتر و یا حتی رانندگی و...) در هنگام صرف غذا با تفکر و تمرکز کافی غذا بخورید و هر لقمه از غذا را به میزانی که برای نرم و ساییده شدن بافت آن لازم است بجوید .
• اگر در یک جمع غذا می خورید از سرعت غذا خوردن بقیه آگاه باشید و بدان دقت کنید و خودتان را به این چالش بیندازید که سعی کنید از همه آهسته تر بخورید و آخرین نفری باشید که غذایتان را تمام می کنید.
به غیر از تمام مزایای جسمانی ای که آهسته غذا خوردن برای شما به ارمغان می آورد ، شاید لذت بخش ترین مزیت برای شما این باشد که اگر به خودتان اجازه دهید که به آهستگی و در کمال آرامش غذایتان را بخورید ، از صرف غذا لذت خیلی بیشتری را خواهید برد.

نظرات 4 + ارسال نظر
حامد دوشنبه 15 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 11:28 http://www.irankala4u.com

فروشگاهی بزرگ برای همه

مورچه دوشنبه 15 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 12:16

روابط انسانی
چند وقت پیش فیلم میلیونرها را با بازی سوفیا لورن دیدم ماجرای دختری که ثروت عظیمی به ارث برده است و در جستجوی مرد دلخواه خود است . او به پزشک انساندوست و فقیری برخورد می کند و شرطی با هم می گذارند اینکه دختر با 500 روپیه بتواند 3 ماه زندگی کند و اینکه پزشک 500 روپیه را به 15000 تا تبدیل کند .سوفیا به یک کارگاه کوچک ماکارونی سازی می رود و پیشنهاد می دهد که به جای دختران شاغل از دستگاههای مکانیزه استفاده و واسطه ها را حذف کنند صاحب کارگاه علی رغم میل باطنی قبول می کند ؛ کارگاه رشد کرده و سود خوبی می برند در پایان صاحب کارگاه به سوفیا لورن می گوید " می شود من سهمم را به تو بفروشم و با پول آن دوباره یک کارگاه کوچک ماکارونی سازی با یک عالمه دختر کنارم راه بیندازم ؟"
با پیشرفت تکنولوژی روابط انسانی دستخوش تغییرات شده است ، ارتباطات رودررو انسانی کاهش و استفاده از ابزاری نظیر فکس ، کامپیوتر ، تلفن ، اینترنت ، پرینتر ، اتوماسیون اداری و... زیاد شده است . این ابزار باعث افزایش سرعت ،دقت و کاهش هزینه ها شده است اما میزان افسردگی و تنهایی را گسترش داده است ، کارمندان و دانشجویانی که ارتباطاتشان با مدیران ، اساتید و مشتریانشان فقط مجازی است وممکن است اصلا همدیگر رانبینند ، دانشجویانی که لذت در کنار هم بودن و ارتباطات و تعاملات چهره به چهره را از دست می دهند ، کارمندانی که پشت مانیتور به زحمت 5 جمله در روز بهم می گویند .فضاهایی که تفکیک و مردان زنانه شده و امکان صحبت و درد دل را گرفته اند . لذت کار و ارتباطات انسانی فقط در پول ، ترفیع و امکانات نیست . یک ربع قهقهه و خنده از ته دل با دوستان و همکاران در روز ضامن سلامتی ، طول عمر و کیفیت بهتر زندگی است . پس اگر خواستید جابه جا شوید و یا محل کار خود را تغییر دهید ، حتما به محیط کار ، صمیمیت و دوستان خوب ضریب دهید و دست کم نگیرید .مرسی

سارا سه‌شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 13:11

من بچه بودم پدرم همیشه میگفت لقمه را در دهان بابد ۳۳ بار بجوی و ما هم همش کلک میزدیم . یادش بخیر

مورچه سه‌شنبه 13 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 15:07

GORDOS : (مردان چاق)
فیلم اسپانیایی است درباره چاقی و توجه ویژه به لاغری ؛پزشکی که از طریق گوش کردن به خاطرات گذشته شرکت کنندگان سعی در پیدا کردن علل چاقی و لاغرکردن آنهاست . شرکت کنندگانی که هر کدام دلیلی برای لاغر شدن دارند ، دختری که در آستانه عروسی است و خود را جذاب نمی بیندو.. .
گودورس نقبی است به زندگی خانوادگی و ناخودآگاه شرکت کنندگان، پزشک معالجی که بزرگ شدن و حاملگی زنش را نمی تواند بپذیرد و به شدت دربند لاغری است . مردمذهبی که لاغر شدن زنش و پوشیدن لباسهای بدن نماتر باعث بهم ریختن او می شود ، مرد همجنس خواهی که چاق شدن را وسیله ای برای کمتر دیده شدن می خواهد ، زنی که برای 20 کیلو اضافه وزن همسرش را از دست داده و درصدد تلافی است و....
دانیل سانچز کارگردان این فیلم توجه شدید به لاغری از طریق قرص های چربی سوز را ناشی از نظام سرمایه داری و رژیم سخت را که خوردن یک ویفر به انسان احساس گناه می دهد را اسارت روانی می خواند ، او تفاوت های انسانها و خصوصا ژنتیک آنها ونیز شادی ، پذیرش و آزادی خویشتن را مهم می داند .
غرض از نوشتار فوق توجه به مفهوم سینماست . سینمایی که به مشکلات ملموس مردم بطور عمیق می پردازد ، مبتذل خوانده می شود و سینمایی که در سطح می ماند ، متعالی نامیده می شود. بنظر می رسد اگر می خواهیم سینما درجایگاه خود قرار گیرد و این زبان بصری بشر بتواندگره ای را باز کند باید آزادی و مجال لازم را فراهم کرد وگرنه آنچه می شود که امروز شده است ، انتقادی ترین فیلم ما پوپک و مش ماشاء الله می شود و فیلم و کتاب کنار چیپس و لواشک و تمبر هندی قرار می گیرد. مرسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد