و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

بازار سرمایه بی‌اهمیت شده است

جمهوریت: حسین عبده تبریزی، دبیر کل سابق بورس اوراق بهادار گفته است که بازار پول در مقابل بازار سرمایه نیست. بازار پول و بازار سرمایه یکدیگر را تکمیل می‌کنند. تقسیم‌بندی بازار مالی به بازار پول و بازار سرمایه یک تقسیم‌بندی اعتباری است. بنابر این رقابت این دو بازار که نماد یکی از آنها بانک‌ها و نماد دیگری بورس و کارگزاری‌هاست، رقابت دو بخش بازار مالی است.

عبده تبریزی در ادامه افزود: اینکه بازار سرمایه ایران در مقایسه با بازار پول عقب‌تر است، واقعیتی غیر قابل انکار است. همه کشورها در مرحله اول توسعه، بانک محورند و با توسعه اقتصاد، بازار محور می‌شوند. این مسأله در مورد کشور در حال توسعه ایران نیز صدق می‌کند یعنی آنقدر که بانک‌ها در ایران اهمیت دارند، هنوز بازار سرمایه اهمیت نیافته است و به میزان بانک‌ها نمی‌توانند تجهیز منابع کنند. قانون سال ١٣٨٤ این فرصت را پدید آورده است که بازار سرمایه در همه جهات چه به لحاظ ابزارها و چه به لحاظ نهادها توسعه یابد.

عبده تبریزی خصوصی‌سازی‌ها را فرصتی برای توسعه بازار سرمایه قلمداد کرد و بیان داشت: خصوصی‌سازی و دارایی‌های دولتی نیز فرصت دیگری برای توسعه بازار سرمایه است و در حال حاضر نوعی بی‌اعتمادی نسبت به سهام در بازار سهام وجود دارد. برای مقابله با آن و استفاده از قابلیت‌های موجود قانونی و بر نامه‌های خصوصی سازی، برای ارتقای موقعیت نسبی بازار سرمایه در مقابل بازار پول ناچاریم که ابزارهای با درآمد ثابت از قبیل اوراق مشارکت و صندوق‌هایی از قبیل صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان که حداقل سودی را تضمین می‌کدند، در بازار سرمایه رواج دهیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد