و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

اعتراف به حقوق مردم

شهید مطهری در کتاب سیری در نهج البلاغه ، که هم چنان کتابی خواندنی و پر نکته
است، به حقوق مردم از دیگاه امام علی علیه السلام اشاره کرده است. امروز میلاد آن امام بزرگوار است. بیش از همیشه به نگاه او و تفسیر او از قدرت و حکومت و حقوق ملت نیازمندیم.

احتیاجات بشر در آب و نان و جامه و خانه خلاصه نمی‏شود ، یک اسب و یا یک کبوتر را می‏توان با سیر نگهداشتن و فراهم کردن وسیله آسایش تن، راضی نگهداشت. ولی برای جلب رضایت انسان، عوامل روانی به همان‏ اندازه می‏تواند موثر باشد که عوامل جسمانی. حکومت‏ها ممکن است از نظر تامین حوائج مادی مردم ، یکسان عمل کنند، در عین حال از نظر جلب و تحصیل رضایت عمومی یکسان نتیجه نگیرند ، بدان‏ جهت که یکی حوائج روانی اجتماع را برمی‏آورد و دیگری برنمی‏آورد. یکی از چیزهائی که رضایت عموم بدان بستگی دارد اینست که حکومت با چه‏
دیده‏ای به توده مردم و به خودش نگاه می‏کند ؟ با این چشم که آنها برده و مملوک و خود ، مالک و صاحب اختیار است ؟ و یا با این چشم که آنها صاحب حقند و او خود تنها وکیل و امین و نماینده است ؟ در صورت اول هر خدمتی انجام دهد از نوع تیماری است که‏ مالک یک حیوان برای حیوان خویش ، انجام می‏دهد ، و در صورت دوم از نوع‏ خدمتی است که یک امین صالح انجام می‏دهد ، اعتراف حکومت به حقوق واقعی‏ مردم و احتراز از هر نوع عملی که مشعر بر نفی حق حاکمیت آنها باشد، از شرایط اولیه جلب رضا و اطمینان آنان است.
شهید مطهری؛ سیری در نهج البلاغه -  صفحه 117 و 118  -   سیدعطاءالله مهاجرانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد