و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

تعجب علی لاریجانی از تصمیم جدید احمدی‌نژاد

اعتمادملی: اسفندیار رحیم‌مشایی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد می‌شود، این خبری است که حتی در تعطیلات تابستانی مجلس هم نتوانست باعث جلوگیری از واکنش نمایندگان به معرفی بخشی از اعضای کابینه دهم از سوی محمود احمدی‌نژاد شود و تنها چند ساعت پس از آنکه وی برخی سمت‌های جدید دولت را میان حلقه نزدیکانش توزیع کرد، واکنش‌ها نیز آغاز شد. علی مطهری، نماینده تهران  از شگفت‌زدگی علی لاریجانی، رئیس مجلس پس از شنیدن اخبار کابینه خبر داد و افزود که بر حسب اطلاع انتصاب‌های جدید با مسوولان عالی نظام نیز هماهنگ نشده است.

علی مطهری، برادرزن رئیس مجلس که خود نیز با شنیدن خبر انتصاب مشایی در مقام دومی کابینه دهم اظهار تعجب می‌کرد درباره واکنش‌هایی که این انتخاب احمدی‌نژاد برانگیخته است، گفت: «همه دوستان و همفکران بنده از جمله آقای لایجانی در تماس تلفنی از این خبر متعجب شده و ابراز تحیر کرده است.» وی افزود: «این خبر آنقدر ناباورانه بود که صحت آن را از دولتمردان جویا شدیم.» محمدتقی رهبر، رئیس فراکسیون روحانیون مجلس نیز خواستار بازنگری جدی احمدی‌نژاد در تصمیمش شد. رئیس فراکسیون روحانیون مجلس با انتقاد شدید از معرفی رحیم مشایی به عنوان معاون اول، این انتخاب را خلاف انتظار دلسوزان نظام دانست و افزود: «مراجع عظام، علما و بسیاری از علاقه‌مندان احمدی‌نژاد این مساله را برنخواهند تابید.» رهبر، با تاکید بر اینکه در این انتخابات سرمایه‌گذاری عظیمی شده است، اضافه کرد: «رئیس‌جمهور با انتخاب نامناسب رحیم مشایی موقعیت دولت دهم را تضعیف کرد.» به گزارش خبرگزاری مهر، نماینده اصفهان در مجلس با اشاره به اینکه مشایی از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست، خاطرنشان کرد: «بودن مشایی در سمت معاون اولی برای دولت چالش برانگیز خواهد بود. از سوی دیگر سیدکاظم اکرمی، نماینده تهران و عضو جامعه روحانیت مبارز گفت که رئیس دولت باید تا برگزاری مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری و مراسم تحلیف در مجلس منتظر می‌ماند و پس از آن اقدام به انتخاب معاونانش می‌کرد. اما احمدی‌نژاد ترجیح داد که این‌بار نیز شگفتی‌ساز باشد و خارج از چارچوب‌ها عمل کند. او از یکسو اسامی معاونان آینده‌اش را در زمان و مکانی غیرمنتظره اعلام کرد و از سوی دیگر کسانی را برگزید که فعالان سیاسی را در شوک فرو برد. رئیس دولت نهم پنجشنبه شب در آخرین نشست استانی هیات دولت که در مشهد برگزار شد، هفت نفر از معاونان و دستیارانش را در دولت آینده معرفی کرد. بر این اساس اسفندیار رحیم‌مشایی، معاون رئیس‌‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تا چند وقت دیگر جایگزین پرویز داوودی خواهد شد و سمت معاون اولی احمدی‌نژاد را برعهده خواهد گرفت و داوودی در حد مشاور رئیس دولت تنزل مقام خواهد یافت. همچنین حمید بقایی، قائم‌مقام کنونی مشایی در سازمان میراث فرهنگی جایگزین رئیس‌خواهد شد. جایگاه مجتبی ثمره‌هاشمی که در دولت نهم مشاور ارشد احمدی‌نژاد است، تغییری نمی‌کند، اما عنوان اداری‌اش عوض می‌شود و از این پس به جای مشاور ارشد، دستیار ارشد خواهد بود.

همچنین مهرداد بذرپاش، جوان 29 ساله‌ای که از چهار سال پیش یعنی در 25 سالگی به‌عنوان رئیس گروه مشاوران جوان در دولت نهم حضور داشت، اینک پس از ناکامی در انتخابات شورای شهر سوم و در دست گرفتن شهرداری تهران و آزمودن سمت‌هایی چون مدیرعاملی شرکت پارس‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا بار دیگر به کابینه بازمی‌گردد و به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان ملی جوانان مشغول به کار می‌شود.

احمدی‌نژاد در ادامه از انتصاب علی اکبر صالحی نماینده سابق ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف به عنوان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد.

غلامرضا آقازاده سه هفته پیش پس از 12 سال از ریاست سازمان انرژی اتمی استعفا کرد. وی همچنین خبر داد که مسعود زریبافان دبیر سابق هیات دولت نهم از این پس به جای حسین دهقان به عنوان معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیت خواهد کرد. بدون تردید در میان انتصاب‌های اخیر احمدی‌نژاد، اعطای سمت معاون اولی به رحیم مشایی از همه چالش برانگیزتر می‌نماید به‌طوری که نخستین واکنش‌ها به تغییرات کابینه حال چه در قالب بهت‌زدگی و چه در شکل اعتراض، بیشتر معطوف به همین انتخاب بود.عملکرد و مواضع مشایی در چهار سال گذشته که ریاست‌سازمان گردشگری را برعهده داشت بارها دولت را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرد.

انتشار تصاویر حضور وی در بخش پایکوبی و رقص مراسمی که در ترکیه برگزار شده بود، حمل قرآن با دف‌نوازی بانوان یکی از همایش‌های سازمان گردشگری،‌اظهارنظر مشایی درباره دوستی دو ملت ایران و اسرائیل همگی دست به دست هم دادند تا مراجع تقلید نیز خواستار برکناری وی شوند. این در خواست هیچ‌گاه از سوی احمدی‌نژاد اجابت نشد و حتی وی اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد در امور داخلی دولت دخالت شود.

پیش از برگزاری انتخابات در همین دوره ریاست‌جمهوری نیز برخی از اصولگرایان گفتند شرط اعلام حمایت‌شان از نامزدی احمدی‌نژاد ارائه تضمینی از سوی وی برای کنار گذاشتن مشایی در دولت آینده است. بر این اساس چندان غیرمنتظره نخواهد بود اگر اصولگرایان از ارتقای مقام مشایی به معاون اولی و رسیدن وی به جایگاهی که در روابط دیپلماتیک معاون نخست‌وزیری است، شوکه شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد