و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

درانتصاب مشایی هیچ تجدید نظری نمی‌شود

ابوترابی‌فرد : نظر مقام معظم رهبری برای کنارگذاشتن مشایی، کتبا به رییس‌جمهور ابلاغ شده است

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتصاب رحیم مشایی به عنوان معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: حذف رحیم مشایی از سمت‌های کلیدی و معاونت‌های رییس‌جمهور تصمیم استراتژیک نظام است. نظر مقام معظم رهبری نیز مبنی بر کنار گذاشتن آقای رحیم مشایی از سمت‌های معاونت ریاست جمهور کتبا به رییس‌جمهور ابلاغ گردیده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد تاکید کرد: باید بدون کمترین درنگ، حکم عزل و یا قبول استعفای مشایی توسط ریاست جمهور اعلام شود.

وی این مساله را مطالبه‌ جدی رهبر انقلاب و خواست اکثریت قاطع نمایندگان مجلس دانست و تصریح کرد: این خواسته در احترام به نظر رهبر معظم انقلاب و در قدرشناسی از نگاه علما و مراجع تقلید، چند ماه قبل از رییس‌جمهور درخواست شد و امروز نیز به طور جدی و موکد در دستور کار نمایندگان مردم در مجلس است.

نماینده مردم قزوین با بیان این‌که باید در اطاعت از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، احترام به مراجع عظام و در پاسخ مثبت به نگاه قاطع مجلس شورای اسلامی نسبت به قبول استعفا و یا عزل رحیم مشایی اقدام شود، یادآور شد: باید در یک تعامل منطقی، عقلانی، اخلاقی و قانون‌مدار همان طور که در بیانات رهبر معظم انقلاب در روز بعثت پیامبر اکرم(ص) تبیین گردید، برای انتخاب مدیران ارشد نظام و فراهم آوردن زمینه‌ی افزایش کارآیی نظام جمهوری اسلامی، تلاش نمود.

ثمره هاشمی: درانتصاب مشایی هیچ تجدید نظری نمی‌شود

دستیار ارشد رییس‌جمهور در برنامه کنکاش کاری از گروه سیاسی شبکه جهانی جام جم تاکید کرد: در انتصاب آقای مشایی به معاونت اول رییس‌جمهور هیچ تجدید نظری صورت نخواهد گرفت.

 سیدمجتبی ثمره هاشمی دراین برنامه که ظهر روز سه‌شنبه به طور زنده پخش شد، با اشاره به طرح ارائه شده از سوی دکتر احمدی‌نژاد تحت عنوان طرح خدمت گفت: این طرح شامل اعضای کابینه نیست چون اعضای کابینه تعداد معدودی هستند. بلکه این طرح شامل بسیاری از مدیران دولتی وشرکت‌هایی می‌شود که تحت نظر دولت می‌باشند. این طرح ناظر به کل دولت ومجموعه سیستم اجرائی است؛ لذا کسانی که خود را معرفی می‌کنند، حسب تخصص ونیاز موجود می‌توانند پس از بررسی در جاهای مختلف مشغول به کار شوند. البته قبل از این‌که این طرح اعلام شود افراد زیادی آمادگی خود را برای خدمت در دولت دهم اعلام کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عملکرد وزرای فعلی به منظور تصمیم‌گیری در مورد ماندن و نماندن آن‌ها در دولت دهم مورد نقد وتحلیل قرار گرفته است یا خیر؟ گفت: عملکرد وزرا در طول چهار سال گذشته مشهود بوده است. در هیات دولت وزرا را می‌توان برای ماندن یا نماندن به سه قسمت تقسیم کرد؛ اول گروهی که واقعا در این دوره کارایی آن‌ها مشخص شده و صاحب کارایی و تجربیات خوبی هستند که این افراد باقی می‌مانند. این‌ها سرمایه‌هایی هستند که باید حفظ شوند. گروه دوم کسانی هستند که خیلی زحمت کشیده‌اند ولی افرادی هستند که بهتر از آن‌ها ممکن است آن مسوولیت مشخص را انجام دهند. این افراد طعبا تغییر خواهند یافت واز توان آن‌ها در جای دیگری استفاده خواهد شد.

گروه سوم هم هستند که ادامه فعالیت و همکاری آن‌ها به صلاح نیست. جای این افراد نیز افراد دیگری معرفی می‌شوند البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که صرف انتخاب افراد از سوی آقای رییس‌جمهور به معنای پایان کار نیست بلکه مجلس شورای اسلامی هم باید به آن‌ها رای اعتماد دهد. در کنار این مسائل این را هم باید در نظر گرفت که در دولت عده‌ای هم هستند که وزیر نبوده و عضو کابینه نیستند ولی در جلسات هیات دولت بدون داشتن حق رای شرکت می‌کنند که عبارتند از معاونین و مشاوران که برای انتخاب این افراد نیازی به رجوع به رای مجلس نیست.

دستیار ارشد رییس‌جمهور در ادامه به گروه‌هایی اشاره کرد که در مسیر انتخاب اعضای دولت دهم با احمدی‌نژاد همفکری ومشورت می‌دهند. هیات‌هایی که در دانشگاه‌ها، در میان مهندسین و امثال آن‌ها ایجاد شده و از سوی خود رییس‌جمهور نیز یک هیات ده نفره مشورتی تشکیل شده تا با بررسی سوابق افراد مختلف بهترین‌ها را برای دولت دهم انتخاب کنند.

ثمره‌هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا انتخاب معاونین و مشاورین رییس‌جمهور با عجله صورت گرفت و آقای احمدی‌نژاد منتظر تنفیذ حکم ریاست جمهوری نشدند؟ گفت: ایشان در حال حاضر رییس‌جمهور هستند پس می‌توانند برای تغییر همکاران خود تصمیم بگیرند ضمن این‌که ایشان اعلام نکرده‌اند که این افراد را برای دولت دهم انتخاب کردند. ایشان در شرایط کنونی هم می‌توانند معاونین ومشاورین خود را عزل ونصب کنند. این کابینه و رییس‌جمهور تا 12 مرداد رسمی است و ازاین تاریخ به بعد نوبت بعدی رییس‌ جمهوری است که چنانچه حکم شان تنفیذ شود رسما رییس‌جمهور دولت دهم می‌شوند. الان ایشان در حال انتخاب معاونین ومشاورین هستند و در احکام خود هم نیاورده‌اند که شما معاون یا مشاور دولت دهم هستند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از بینندگان درباره خبر استعفای معاون اول رییس‌جمهور این خبر را تکذیب کرده و در پاسخ به این سوال که اعتراضاتی که از سوی اقشار مختلف جامعه به انتصاب برخی از افراد از جمله معاون اول رییس‌جمهور صورت گرفته از سوی دکتر احمدی‌نژاد با چه واکنشی مواجه خواهد شد وآیا احتمال تجدید نظر در این انتصاب وجود دارد؟ گفت: بالاخره این‌طور نیست که هر دولتی و رییس جمهوری بخواهد اعضای دولت ومعاونین ومشاورین خود را انتخاب کند اعتراضی وجود نداشته باشد. برای همه انتصابات عده‌ای مخالفند وعده‌ای موافق. در مجلس هم زمان رای‌گیری برای اخذ رای اعتماد ممکن است، یک وزیر با مخالفت 100 نماینده مواجه شود، ولی بالاخره رای اعتماد می‌گیرد. اما در مورد آقای مشایی وی بیش از هر کسی با رییس‌جمهور کار کرده است. قبل از این‌که آقای احمدی‌نژاد شهردار تهران شوند، آن‌ها همکاری داشته‌اند و در دوران شهرداری هم ایشان معاون فرهنگی شهردار بوده وکارهای زیادی انجام داده است. بعد از آن هم به عنوان معاون رییس‌جمهور در امر گردشگری ومیراث فرهنگی اقدامات و تعاملات خارجی زیادی به ویژه با ایرانیان خارج کشور داشته است و سفرهای زیادی در این خصوص انجام داده‌اند. همه این تجربیات و تعاملات و شناختی که شخص آقای رییس‌جمهور از ایشان داشته‌اند نشان داد که ایشان می‌توانند در سمت معاون اول رییس جمهوری موفق‌تر باشند. بنده خودم فکر می‌کنم که ایشان در این سمت می‌توانند موفق‌تر باشند و کارها را بهتر جمع‌وجور خواهند کرد. در واقع مسوولیت ایشان پیگیری مصوبات دولت وکمیسیون‌های حاشیه‌ای دولت و انجام وظایف رییس‌جمهور در غیاب ایشان است؛ بنابراین می‌توان گفت ایشان تجربه کاری دارند و معتمد مردم ایران هستند. مردم به رییس‌جمهور رای داده‌اند واعتماد کرده‌اند و رییس‌جمهور هم به آقای مشایی اعتماد دارند. من یک دلیل روشن و قاطع که برخی ارائه بدهند تا امکان انتصاب ایشان به معاون اولی فراهم نشود ندیدم. حال ممکن است برخی بگویند که ایشان در برخی اظهارات خوداشتباه کرده‌اند خوب هر کسی ممکن است اشتباه کند، ولی این مغایرتی با خط مشی فکری وانقلابی و زهد و پاکی و ساده‌زیستی ایشان ندارد. با این توضیحات فکر می‌کنم این‌قدر مخالفت‌ها منطبق بر حجت‌ها و دلائل روشن نیست که موجب تجدید نظر در انتصاب ایشان شود.

وی در مورد صحت و سقم برخی اخبار از جمله اعتراض 50 عضو مجلس خبرگان به این انتصاب ابراز تردید کرد و گفت: در این تصمیم تجدید نظری صورت نخواهد گرفت.

دستیار ارشد رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که با توجه به انتصابات در سطح معاونان و مشاوران رییس‌جمهور که صرفا جابه‌جایی افراد قبلی بوده ونه تغییر وجایگزینی افراد جدید، این نگرانی وجود دارد که در انتخاب سایر اعضای دولت نیز صرفا به جابه‌جایی بسنده شود، گفت: نگرانی یعنی چه؟ اگر ایشان از عملکر افراد راضی باشند آن‌ها را نگه می‌دارند و اگر ناراضی باشند افراد جدیدی را جایگزین می‌کنند. ضمن این‌که در مورد وزرا نیز به دلیل این‌که هم دولت و هم مجلس باید نظر بدهند، جای نگرانی وجود ندارد.

وی در مورد عزم دولت در تعامل و بهره‌گیری از توان احزاب، گروه‌ها و سلائق منتقد دولت در اداره امور گفت: دو نوع می‌توان با کسانی که همفکر وهمراه دولت نیستند، تعامل داشت. یکی این‌که نظرات آن‌ها را بشنویم و از نظراتی که به مصلحت دولت وکشور است استفاده کنیم. آقای رییس‌جمهور نیز در نشست‌های مختلف به این نظرات توجه داشته‌اند. یکی هم این‌که آن‌ها به عنوان همکار و عضو کابینه بیایند و فعالیت کنند که خوب طبیعی و واضح است که امکان‌پذیر نیست. مثلا در بخش اقتصاد رییس‌ کل بانک مرکزی، وزیر صنایع، وزیر اقتصاد و یا وزیر رفاه که تشکیلات عظیم سازمان بازنشتستگی را اداره می‌کند اگر این‌ها در کابینه هماهنگ باشد، بهتر است تا این‌که خطوط فکری آن‌ها با هم متفاوت باشد. به طور مثال اصل 44 قانون اساسی تاکید دارد که باید 40% از سهام شرکت‌های دولتی در بورس واگذار شود، حال اگر کسی دردولت مخالفت کند، مشکل ایجاد می‌شود. اگر چنانچه فردی متخصص ومجرب باشد و جزء کسانی باشد که مخالف افکار دولت است، این لطمه‌ای به دولت نمی‌زند. باید به این نکته توجه کنیم در کشورهایی کابینه ائتلافی تشکیل می‌شود که نظام حزبی باشد و دولت هم اکثریت آراء را نداشته باشد.

ثمره هاشمی در مورد این شبهه که در دولت قبل انتساب‌هایی فامیلی ور فاقتی موجب برخی انتصابات شده است گفت: ملاک‌هایی که در دولت مطرح است اعتماد، پرنشاط بودن، تخصص داشتن، اعتقاد به کار، وقف مردم بودن، اعتقاد به مساله عدالت وتلاش جهت اطلاع از وضعیت تمام نقاط مختلف کشور و امثال آن است. الان در جمع همکاران آقای احمدی‌نژاد هم امثال من وآقای مشایی هستیم که سال‌ها با رییس‌جمهور آشنا بوده‌ایم وهم برخی افراد جدید آمده‌اند و حتی بسیاری از افراد از جمله کسانی هستند که در دولت‌های قبلی همکاری داشتند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اعتراضات کنونی به انتصاب برخی معاونان آیا آقای احمدی‌نژاد برای کسب رای اعتماد وزرا ء در مجلس دچار مشکل نخواهند شد؟ گفت: آن‌چه مجلس رای می‌دهد، صرفا رای به وزراء است. بالاخره هر قوه‌ای وظایف خود را دارد.

دستیار ارشد رییس‌جمهور تغییرات مکرر صورت گرفته در دولت نهم را ناشی از تلاش آقای احمدی‌نژاد برای کار آمد شدن دولت دانست و تاکید کرد: در دولت دهم تلاش خواهد شد تا با گزینش بهتر افراد در ابتدا، کمترین تغییر را در کابینه شاهد باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد