و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

آب بهترین و نوشابه‌ بدترین نوشیدنی‌ برای رفع عطش

ایسنا : رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، آب را بهترین نوشیدنی در فصل گرما برشمرد و افزود: چای رقیق، دوغ کم نمک، شربت کم شیرین در مراحل بعدی برای رفع عطش در هوای گرم توصیه می‌شود.

دکتر پریسا ترابی، با بیان اینکه سالمندان دیرتر متوجه کم آبی و حس تشنگی می‌شوند، اظهار کرد: از این رو افراد سالخورده ملزم به نوشیدن روزانه 8 تا 10 لیوان آب هستند که به مراتب مناسب‌تر از چای، دوغ، نوشابه‌های گاز دار و شربت است.

وی، با تاکید به سالمندان برای به همراه داشتن یک بطری آب سالم در خارج از منزل گفت: باید توجه داشت که نوزادان و شیرخواران را هم نباید در اوج گرما (ساعت 10 تا 16) از منزل خارج کنند و در تغذیه انحصاری شیرخوار تا 6 ماهگی حتی در شرایط آب و هوایی گرم نیاز به خوراندن آب و سایر مایعات نیست؛ اما پس از 6 ماهگی در کنار تغذیه کمکی و شیر مادر نوشیدن آب و مایعات به شیرخوار توصیه می‌شود.

رییس اداره تغذیه بهبود جامعه وزارت بهداشت، آب را ارجح‌تر از آب میوه‌های صنعتی با افزودنی‌ها برشمرد و افزود: درعین حال در صورت مواجه با کم آبی و عدم دسترسی به آب سالم آشامیدنی نوشیدن هر مایع اعم از چای رقیق، دوغ کم نمک، شربت کم شیرین توصیه می‌شود.

دکتر ترابی، نوشابه‌های گازدار را بدترین نوشیدنی‌ها به لحاظ ایجاد سوء هاضمه و مشکلات گوارشی دانست و افزود: چنانچه انواع دلسترها و ماء الشعیر که فاقد مواد افزودنی و طعم دهنده شیمیایی باشند نوشیدنی مناسبی در تامین مایعات از دست رفته بدن به شمار می‌رود.

وی، شیر را هم نوشیدنی مناسبی برای رفع عطش و تشنگی عنوان کرد و یادآور شد: شیر سویا که برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز توصیه می‌شود جایگزین مناسبی برای شیر عادی نیست، چون میزان کلسیم شیر سویا به حد شیر عادی نیست مگر آن که کمبود کلسیم شیر سویا با کلسیم غنی شود.

رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در پایان یادآور شد: برای تامین کم آبی بدن از هر مایعی نمی‌توان استفاده کرد چون برخی از مایعات محرک ادرار و تشدید کننده کم آبی بدن هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد