و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

روغن کنجد، این معجون ناشناخته

چربی ها و روغن های خوراکی اصولا از منابع طبیعی تهیه می شوند. این منابع خود به دو دسته حیوانی و گیاهی تقسیم می شوند. چربی های به دست آمده از منابع حیوانی را نیز می توان در 3 گروه طبقه بندی کرد: چربی شیر، چربی های ذخیره ای حیوانی و روغن های دریایی.
    فواید اسیدهای چرب
    اسیدهای چرب اشباع نشده باید در جیره غذایی روزانه وجود داشته باشند. زیرا بدن قادر به ساخت برخی از آنها نیست. در این میان اسیدهای چرب غیراشباع چندپیوندی در تغذیه انسان اهمیت ویژه ای دارند که مهمترین آنها اسید لینولنیک است.

این اسید چرب در بدن سنتز نمی شود. روغن های گلرنگ آفتابگردان، سویا، کلزا، پنبه دانه منبع خوبی از اسید لینولنیک هستند. این اسید چرب در ترمیم بافت های مجروح، سلامتی پوست و مکانیسم رشد و تکامل، نقش دارد. اسیدهای چرب اشباع و ترانس به دلیل افزایش کلسترول خون خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی را افزایش می دهند و در دمایی حدود 44 درجه سانتی گراد ذوب می شوند، در حالی که اسیدهای چرب سپس نقطه ذوبی حدود 13 درجه سانتی گراد دارند و در دمای محیط مایع هستند. از این رو دردمای بدن شکل خود را حفظ می کنند و برای سلامتی مضر نیستند. اما اسیدهای چرب ترانس به دلیل جامد بودن دردمای محیط و بدن خطراتی چون گرفتگی رگ ها و امراض قلبی را به دنبال دارند.
    روغن کنجد، این معجون ناشناخته مرکب از حدود 70 درصد اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولئیک اسید، اولئیک اسید و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید پالمتیک و اسید آراشیدونیک است. روغن کنجد یکی از روغن های اشباع نشده و مفید برای بدن است که در آمریکای شمالی و کانادا به مقدار زیاد مصرف می شود.
    کنجد گیاهی یک ساله با ارتفاع حدود یک متر که قسمت انتهایی آن پوشیده از کرک است. برگ های آن بیضی و باریک و نوک تیز هستند و گل های آن به رنگ سفید یا قرمز، به طور تک تک در کناره برگ های قسمت انتهایی ساقه ظاهر می شوند. میوه این گیاه به صورت کپسول و محتوی دانه های کوچک و مسطح و بیضوی است که دانه کنجد نامیده می شود و قسمت مورد استفاده این گیاه است.
    ترکیبات شیمیایی
    کنجد دارای پروتئین، ویتامین های F1، E، D، B، لسیتین (LECITHIN)، امگا 3 و 6 و سرشار از مواد معدنی آهن، کلسیم، مس و فسفر و خاصیت ضد باکتریایی و ضدالتهابی و ایمنی بخشی می باشد. ویتامین F یا ویتامین ضد اگزما: تحت این عنوان اسیدهای چرب غیراشباعی قرار می گیرند که نمی توان آنها را در لابراتوار تولید کرد. از بین این اسیدها می توان از اسیدهای لینولئیک لینولنیک، لینولنیک و اکسنیک نام برد. کاربردهای درمانی، قبل از هر چیز، در رابطه با اگزمای کودکان و نوزادان است همچنین در آبسه، آکنه، شیر دادن، سوختگی، رشد، اگزما، دمل و کورک، شقاق، زرد زخم، نفریت، خارش مقعدی-تناسلی، پزوریازیس، ناراحتی های مربوط به تولید نسل، زخم های واریسی و زخم های کهنه و ضد چروک صورت نیز می باشد.
    خواص مفید کنجد برای سلامتی
    1- برای چاق شدن و تقویت نیروی جنسی موثر است.
    2- کنجد گرفتگی صدا را از بین می برد.
    3- نرم کننده معده و روده است.
    4- ضد روماتیسم است.
    5- برگ کنجد را اگر به سر بمالید باعث رشد و سیاهی مو می شود.
    6- فشار خون بالا را کاهش می دهد.
    7- روغن کنجد برای رفع تنگی نفس، سرفه خشک و زخم ریه مفید است.
    8- همچنین روغن کنجد سوزش ادرار را رفع می کند.
    9- باعث کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول بدن و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی می شود.
    10- رفع ناراحتی های کیسه صفرا
    11- دم کرده برگ آن،اسهال خونی را برطرف می کند.
    12- خوردن یک قاشق غذاخوری کنجد موجب تامین 14 درصد از نیاز کلسیم (ca) خانم ها شده و از پوکی استخوان جلوگیری و موجب استحکام ناخن ها می شود.
    13- به علاوه مصرف 2 قاشق غذاخوری آن حدود 5 میلی گرم روی (Zn) را به بدن خصوصا پوست و مو و ناخن می رساند در نتیجه آکنه کمتر و از نازک شدن موها و ریزش آنها بخصوص در خانم ها جلوگیری می کند. در ضمن به دلیل توام شدن این ماده با ویتامین E اثرات آن صدچندان شده و می توان از اثر ضدچروک و سفیدکنندگی (ضدلک) این vit نیز بهره برد.
    لسیتین چربی فسفرداری است که وجود آن برای نسوج و اعصاب نهایت لزوم را دارد و مغز و غدد انسان احتیاج زیادی به آن دارد. لسیتین ها علاوه بر نقش بسیار مهم و اساسی خود در جلوگیری از کاهش حافظه و کمک به افزایش هوش، اعمال مهم دیگری نیز دارد. به طور خلاصه یک ماده بسیار حیاتی برای بدن است که برعکس کلسترول عمل می کند. تحقیقات نشان داده که مصرف لسیتین طی حاملگی، باعث افزایش هوش در بچه ها می شود. بنابراین از هفته سی ام حاملگی به بعد توصیه می شود. این ماده در گوشت، زرده تخم مرغ و گیاه هایی مانند: ماش، خرفه و کنجد وجود دارد و برای کسانی که گوشت نمی خورند خوردن آن تقریبا واجب است و می توان آن را گوشت گیاهی نامید. در ضمن روغن کنجد دیر فساد می شود و به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان طبیعی و مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد در نتیجه با خیال راحت می توان به عنوان یک روغن سرخ کردنی از آن استفاده کرد.
    کنجد برتر از همه داروها
    غذایی که تقریبا بیشتر مواد ساختمان بدن را داراست. لذا یک غذای قیمتی و پرارزش برای انسان است دارای خواص گوشت ولی ضرر آن را ندارد. قوت، جوانی، تعادل زندگی و سلامت را به انسان می بخشد. اثر آن در تعویض سلول های کهنه بدن بسیار سریع است و در تسهیل تفکر، عمل آن قابل تحسین است و در رفع آلامی مانند: سرطان، سل و کم خونی بی نظیر است به طوری که بعضی گفتند کنجد از نان شب، واجب تر است.

نظرات 2 + ارسال نظر
دوست یکشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 12:09

برخی خواص دیگر کنجد:
۱- روغن کنجد یکی از روغنهای اشباع نشده و مفید برای بدن است و در آمریکای شمالی و کانادا به مقدار زیاد مصرف می‌شود و دلیل آن این است که این روغن نه فقط کلسترول بدن را بالا نمی‌برد بلکه آنرا کاهش می‌دهد.
۲- برای چاق شدن و تقویت نیروی جنسی موثر است.
۳-کره کنجد که در کانادا به نام تاهیتی معروف است، غذای خوبی برای رشد بچه‌هاست.

علی اسماعیل زاده دوشنبه 12 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 11:38

با سلام ، از مطالب خوب شما در زمینه های بهداشتی و سلامتی واقعا سپاسگذارم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد