و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

دو نگاه به تحریم‌های مستقل

فرارو- صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه مشکل غرب با ایران در پرونده هسته‌ای موضوع غنی سازی اورانیوم است، گفت باید ایران این پرسش را که آیا غنی سازی ارزش این همه هزینه را دارد، دوباره مورد بازبینی قرار دهد. در همین حال اسماعیل کوثری عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی معتقد است که اگر کشورهای غربی طبق قردادی که با ایران داشتند عمل می‌کردند ما به سمت غنی سازی اورانیوم نمی‌رفتیم.

صادق زیبا کلام در گفت‌وگو با خبرنگار «فرارو» در پاسخ به سوال که آیا تحریم‌های مستقل آمریکا و متحدانشان علیه ایران را می‌توان به تدوین نقشه راه جدید برای مقابله با ایران تفسیر کرد یا نه، گفت: «اگر منظور از نقشه راه این باشد که یک توطئه‌ای از سوی آمریکا علیه ایران طراحی شده است، خیر به نظر من این درست نیست.»

این تحلیل‌گر مسایل بین الملل با اشاره به استدلال‌های ایران اظهار کرد: «جمهوری اسلامی ایران همواره بر این موضوع تاکید داشته است که نمی‌خواهد سلاح هسته‌ای تولید کند و بارها بیان کرده که فقط هدف‌اش کامل کردن چرخه غنی سازی تا 5 درصد، برای استفاده در نیرو گاه هسته‌ای است.»

وی اضافه کرد: «هر کشوری که بتواند به مرحله غنی سازی 5 درصد برسد، آن کشور می‌تواند به فاصله چند ماه غنی سازی را تا نود در صد برساند. بنابراین در اینجا پرسشی از جانب غربی‌ها مطرح می‌شود؛ آیا می‌توانیم به ایران اعتماد کنیم؟ آیا ایران وقتی به مرحله 5 درصد رسید خواهد ایستاد و هرگز بالاتر از آن نخواهد رفت؟»

زیباکلام با بررسی نگاه غربی‌ها به موضوع پرونده هسته‌ای ایران بیان کرد: «درست است که ما می‌گوییم که هیچ وقت سلاح هسته‌ای تولید نخواهیم کرد ولی از نظر غربی‌ها همیشه این احتمال وجود دارد که بعد از مدتی به دلیل تغییر در شرایط بین المللی ما دنبال این موضوع برویم. برای مثال یک کشوری در منطقه علاوه بر اسرائیل به سلاح دست پیدا کند. پس در این شرایط چون ایران احساس می‌کند که امنیت‌اش مورد تهدید قرار گرفته، می‌تواند استدلال کند که علی رغم میل باطنی‌اش به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای رفته است.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «زمانی که ایران توان تولید سلاح هسته ای را داشته باشد ولو اینکه هرگز به آن سمت نرود، این مشکل به وجود خواهد آمد که کشورهای دیگر در منطقه بگویند چون ایران به این مرحله رسیده است پس ما هم باید سلاح هسته‌ای داشته باشیم تا در برابر جمهوری اسلامی بتوانیم از خودمان دفاع کنیم. بنابراین کشورهای منطقه ممکن است که با این استدلال به دنبال تهیه سلاح‌هسته‌ای بروند و مسابقه تسلیحات هسته‌ای در منطقه به وجود بیاید؛ مانند آنچه بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا به وجود آمد.»

وی در مورد نگاه آمریکا و متحدانش گفت: «مجموعه این دغدغه‌ها باعث شده تا غربی‌ها و آمریکایی‌ها مصمم باشند که جلوی دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت سلاح هسته‌ای را بگیرند ولو اینکه ایران نخواهد حتی سلاح تولید کند. در واقع محل نزاع اصلی اینجا است.»

زیباکلام با انتقاد از مسئولان سیاست خارجی ایران بیان کرد: «برخلاف آنچه برخی از مسئولین ما تبلیغ می‌کنند؛ بحث بر سر این نیست که غرب می‌خواهد مانع شود که ایران نتواند به تکنولوژی پیشرفته دست پیدا کند. بحث سر این است که کشورهای غربی مشکل‌شان بر سر مسئله غنی سازی است. فشارهای مختلفی که در قالب تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی وارد می‌شود برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به فرایند غنی سازی است.»

وی با عنوان کردن اینکه تحریم‌های اعمال شده همه با موضوع غنی سازی ارتباط دارند، افزود: «حال باید پرسید؛ آیا دستیابی به فرایند غنی سازی ارزش پرداخت این هزینه سنگین را دارد یا نه. پاسخ من به این سوال منفی است. اما عده‌ای به دلایلی که خودشان دارند، معتقدند که ما باید به تکنولوژی غنی سازی دست پیدا کنیم و هر هزینه‌ای هم که این موضوع دارد باید بپردازیم.»

آنها دائما در حال توطئه علیه ما هستند
اسماعیل کوثری در گفت‌گو با خبرنگار فرارو گفت: «این گونه نبود که فناوری غنی سازی اورانیوم از اول انقلاب در اختیار ما باشد بلکه ما این فناوری را به مرور به دست آوردیم. در واقع چند سال پیش بود که از طریق دانشمندان جوان خودمان به این فناوری دست پیدا کردیم. اگر کشورهای غربی نیروگاه‌های اتمی ما را می‌ساختند ما به دنبال غنی سازی اورانیوم نمی‌رفتیم. اتفاقا اینها مقصر اصلی هستند.»

وی افزود: «غربی‌ها طبق قردادی که در زمان طاغوت بسته‌شد، عمل نکردند و بعد از انقلاب پروژه را رها کردند. بنابراین ما نمی‌توانستیم به مردم بگوییم شمایی که شهید دادید و انقلاب کردید حالا کاری نداشته باشید. مردم از ما انتظار داشتند و می‌خواستند کشور پیشرفت کرده وبه تکنولوژی روز دست پیدا کند.»

نماینده مردم تهران با اشاره به رفتار دو پهلوی کشورهای غربی در قبال پرونده هسته‌ای ایران اظهار کرد: «ما کتبا به آژانس اعلام کردیم که برای راکتور اتمی تهران به اورانیوم 20 درصد نیازمند هستیم ولی آنها ما را در بازی سیاسی انداختند. چگونه است که در سال 1994 این مقدار اورانیوم را در اختیار ما قرار دادند ولی الان حاضر نیستند همین مقدار را به ما تحویل دهند.»

وی اضافه کرد: «ما دو ماه به اینها فرصت دادیم ولی اینها بازی در آورده و خواستند زمان را از ما بگیرند تا ما هم مثل بچه یتیم‌ها دست‌مان را جلوی‌شان دراز کنیم. ولی ما چنین نکردیم ولی آنچه را که می‌خواستیم خودمان به دست آوردیم. قبلا 5/3 درصد را تولید کردیم و الان هم 20 درصد را تولید می‌کنیم و این مسئله را ادامه خواهیم داد چرا که به حرف‌های این کشورها نمی‌توان اعتماد کرد.الان ما با وجود اینکه به این تکنولوژی دسترسی پیدا کردیم نمی‌گذارند که ما واردباشگاه کشوردارنده انرژی هسته‌ای شویم.»

این نماینده اصولگرا با اشاره به کسانی معتقدند هزینه غنی سازی بیشتر از فایده‌اش است، گفت: «کسانی که این تحلیل‌ها را مطرح می‌کنند افراد ضعیفی هستند. ما برای چه انقلاب کردیم؟ ملت ما این همه شهید برای چه دادیم؟ برای اینکه روی پا خود بایستیم. البته این بدان معنی نیست که بگوییم ما نمی‌خواهیم ارتباطی با کشورها داشته باشیم و با آنها روابط تجاری برقرار کنیم. ما خواهان ارتباط هستیم اما به صورت مساوی و موازی.»

کوثری با بیان اینکه ملت ما جهت مقابله با استکبار و رسیدن به اهداف امام و رهبر انقلاب مصمم است، تاکید کرد: «آمریکا و برخی از کشورها اروپایی این اقدامات را برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی انجام می‌دهند. اینها هنوز رهبری و ملت ایران را نشناخته اند. ما همانگونه که سه قطعنامه قبلی را به نحوی مدیریت کردیم که کمترین مشکل را در داخل کشور داشته باشد، به امید خدا قطعنامه چهارم را هم مدیرت خواهیم کرد.»

وی ادامه داد: «آنها دائما در حال توطئه علیه ما هستند و این بر کسی پوشیده نیست. علت آن هم این است که ما را از مسیر انقلاب منحرف کنند. غربی‌ها نشان داده‌اند که نه تنها صادق نیستند بلکه می‌خواهند دائما از کشورها بار بکشند.»

نظرات 1 + ارسال نظر
وبگرد یکشنبه 6 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 11:44

حکایت این دوستان و عموم دوستان شبیه این جمله نغز بزرگان است که میگوید:
تصور کن اگر قرار بود هر کس به اندازه دانش خود حرف بزند چه سکوتی بر دنیا حاکم می شد .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد