درخصوص آداب معاشرت بحث های زیادی شده است. اخیرا میلی با مضمون "آداب معاشرت" از کتاب آقای منصور احمدی دریافت کردم که در برگیرنده چنین آدابی است. هرچند شاید برخی از این نکات در فرهنگ ما کمتر مورد توجه باشد ولیکن در مجموع مفید است. حداقل تکلیفمان را در برخی موارد میدانیم. در ادامه این موارد ذکر خواهد شد که بر حسب نیاز میتواند در برخوردها و معاشرت با دیگران کمکمان کند.
قسمت اول : سلام
کی به کی سلام می کند؟
کوچکتر به بزرگتر
هر تازه وارد به جمعی در ابتداء ورود فقط یک بار سلام می کند، ولی بعداً متناسب با نوع مهمانی تا حد امکان نزد آشنایان و دیگران رفته و در مدت کوتاهی سلام و احوالپرسی می کند.
قسمت دوم : معرفی
کی به کی معرفی می شود؟
ابتداء نام بزرگتر آورده می شود، سپس نام کوچکتر. مثال: آقای حسینی(بزرگتر) ، اجازه می فرمایید آقای محمدی(کوچکتر ) را به شما معرفی کنم؟
ابتدا نام خانم برده می شود، بعد نام آقای مورد نظر.مثال: خانم حسینی اجازه می فرمایید آقای جمشیدی را به شما معرفی کنم؟
استثنا : در حضور اشخاص مهم ( رئیس جمهور ، شخصیت های مذهبی و... خانم به آقا معرفی می شود)
قسمت سوم : دست دادن
کی به کی دست می دهد؟ (چه کسی اول دست دراز می کند؟)
بزرگتر به کوچکتر
قسمت چهارم : بوسیدن دست
قسمت پنجم : چه موقع آقایان جلوتر از خانم ها حرکت می کنند؟
برای باز کردن در های گردون یا فنر دار، اگر خانم جلو بود، آقا باید جلو رفته و عبارت "اجازه بفرمایید" را گفته و در را باز کند و آن را نگه می دارد تا خانم داخل شود.
با توجه به لباس و انواع مدلهای کفش خانم ها، آقا باید در جلو حرکت کند تا در صورت افتادن خانم ها از پله ها حتی الامکان از سقوط او جلوگیری نماید. ضمناً در صورت پهن بودن پله ها ، آقا و خانم می توانند در کنار هم حرکت کنند.
قسمت ششم :چگونه از جلوی صفوف نشسته عبور کنیم؟ (سینما ، تئاتر و...)
قسمت هفتم : گُل
گُل قدمتی بیش از انسان دارد، به طوری که هزار ها سال به عنوان سمبل عشق و زیبایی به بشر خدمت کرده است. هر کشوری آداب و روش خاصی برای هدیه کردن گُل دارد. در ایران گُل ها با زیبایی خاصی تزیین و تقدیم می شوند.
قسمت هشتم : هدیه
گل ها، عشق، سپاسگزاری، علاقه و غم ما را بی آنکه نیازی به گفتن کلمه ای باشد، نشان می دهند.
قسمت نهم - نکات عمده در مهمانی ها
مهمانی ها معمولاً به مناسبتهای زیر ترتیب داده می شوند:
چه کسانی به مهمانی دعوت می شوند:
در مهمانی ها میزبان باید نکات زیر را رعایت کند:
قسمت دهم : لباس آقایان
قسمت یازدهم : لباس خانم ها
کلاه خانم ها :
دستکش خانم ها :
قسمت دوازدهم : انواع مهمانی ها
سرویس ها در مهمانی رسمی :
سمت چپ بشقاب از چپ به راست:
سمت راست بشقاب از راست به چپ:
سرویس ها در مهمانی های نیمه رسمی :
قسمت سیزدهم : نشستن سر میز غذا
قسمت چهاردهم : نحوه استفاده از چنگال ، کارد و قاشق
نحوۀ استفاده :
قسمت پانزدهم : سر میز غذا
دستمال سفره
موارد استفاده از دستمال سفره:
توضیح اینکه معمولاً تمام محتویات هر بشقاب خورده نمیشود تا بتوان از غذاهای بعدی نیز استفاده کرد.
قسمت شانزدهم : غذا
سوپ :
نوشیدنی :
نان :
سالاد :
سیب زمینی:
دسر :1- میوه:
2- کیک و بستنی و...
قسمت هفدهم : پایان مهمانی
قسمت هجدهم - رستوران
برای احضار پیشخدمت :
قسمت نوزدهم - گفتگو
قسمت بیستم
به چه کسانی انعام داده می شود؟
قسمت بیست و یکم : معذرت خواهی
قسمت بیست و دوم - مکاتبات
مکاتبات مورد نظر این بحث:
قسمت بیست و سه
سینما، تئاتر ، کنسرت
قسمت بیست و چهار
عناوین :
- جناب آقای رییس جمهور / نخست وزیر/ سفیر...
- آقا
- آقای وزیر : به وزرای شاغل و بازنشسته
- آقای رییس : روسای مجلس ، روسای شوراها ، و کلیه افرادی که وابسته به دولت هستند.
- آقای شهردار: به شهردار شاغل و بازنشسته
- پدر روحانی
- تیمسار (سرتیپ – سرلشگر- سپهبد)
- آقای دکتر
- آقای قاضی
- جناب استاد
- جناب سرهنگ
- جناب سرگرد، سروان
- سرکار ستوان
- آقای معلم
- آقای پلیس
- خانم ( به خانم، دوشیزه ، ویا کسی که نمی دانیم متاهل است یا مجرد )
- خانم معلم
- خانم پرستار
- خانم فروشنده
- آقای راننده
- خانم / آقای گارسون
قسمت بیست و پنجم - کارت ویزیت
- همراه گل
- همراه هدیه
- در تبریک یا تسلیت
- نبودن ملاقات شونده که کارت از شکاف در به داخل منزل انداخته میشود.
- برای تشکر
نوشته های روی کارت:
الف)مشخصات کامل در وسط کارت نوشته میشود.
ب) ممکن است علاوه بر مشخصات کامل ، شغل صاحب کارت نیز در پایین و سمت راست نوشته شود.
ج) ممکن است مشخصات خود و خانم در وسط کارت نوشته شود .
قسمت بیست و ششم - مجامع عمومی
- یخبندان شدید ( برای جلوگیری از لیز خوردن)
- مناطق پر جمعیت
- وجود موانع در مسیر راه
بنزین ما:
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با هشدار نسبت به افزایش آلایندههای هیدروکربنی در هوای پایتخت گفت: جدیدترین اندازهگیریها نشان میدهد میزان این آلایندهها 10 برابر استانداردهای جهانی است از سوی دیگر آمارها نشان میدهد به دلیل استاندارد شدن خودروها از آلاینده منوکسیدکربن در تهران کاسته شده ولی آلودگی هوای تهران بر روی اوزون و هیدروکربنهای ناشی از تبخیر بنزین متمرکز شده است.
مهندس احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودرو سازان می گوید: مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی مدعی هستند که کیفیت بنزین مصرفی در ایران مطابق استاندارد ۲۰۰۴ اروپاست و تنها تفاوت این است که عدد اکتان بنزین ایران ۸۷ و عدد اکتان بنزین اروپا ۹۵ است و اینکه طبق توافق وزیران سابق نفت، صنایع و معادن و سازمان حفاظت از محیط زیست، این استاندارد در سال ۱۳۸۸ تغییر و ارتقا می یابد و در این مطلب تناقض وجود دارد، چراکه در توافقنامه سه جانبه، وزارت نفت متعهد شده که کیفیت سوخت اعم از بنزین، گازوئیل و... را در سال ۸۸ به استاندارد یورو ۳ اروپا برساند.
این سخن، خود مبین آن است که استاندارد سوخت های فعلی در حد استاندارد یورو۳ اروپا (سال ۲۰۰۴) نیست.
نیوز:وزیر نفت ریشه شایعه تشدید آلودگی هوای تهران به دلیل تولید و عرضه بنزین غیر استاندارد را در خارج از مرزهای کشور خواند و تاکید کرد : بنزین در مجتمع های پتروشیمی با اکتان 98 تا 100 تولید می شود و کیفیت آن از بنزین وارداتی بهتر است.
سخنگوی کمیسیون انرژی با بیان این که این کمیسیون هنوز به این نتیجه نرسیده است که آلودگی هوا ناشی از بنزینهای تولید پتروشیمی باشد، بیان داشت: «ما همواره تاکید داشتیم که بنزین باید از مسیر اصلی خود، یعنی پالایشگاهها تولید شود. راهبرد صحیح، بهینهسازی پالایشگاههای موجود و احداث پالایشگاههای فارس و ستاره خلیج فارس است چرا که تولید بنزین از پتروشیمیها برای درازمدت مطلوب نیست و تنها در شرایط تحریم و بحران باید به این روش متوسل شد».
گزارش فارس روز گذشته (سهشنبه) مسعود میرکاظمی از امکان تولید روزانه 44 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاههای کشور و از تولید روزانه 66.5 میلیون لیتر بنزین در هفته گذشته خبر داد که این میزان عملا ایران را از واردات بنزین بینیاز میکند.
جام جم آنلاین: مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران از صادرات نخستین محموله بنزین خبر داد و گفت: با تولید از برخی مجتمعهای پتروشیمی، ایران در تولید بنزین به خودکفایی رسیده و به زودی صادرات دیگر محمولههای بنزین انجام میشود.
کاهش کیفیت بنزین عامل اصلی افزایش مصرف سوخت خودرو هاست.بنزین ارائه شده در ایران با استاندارد های روز جهان همخوانی ندارد و باعث افزایش آلودگی هوا و آسیب دیدن موتور خود رو ها می شود...
کاهش کیفیت بنزین عامل اصلی افزایش مصرف سوخت خودرو هاست.بنزین ارائه شده در ایران با استاندارد های روز جهان همخوانی ندارد و باعث افزایش آلودگی هوا و آسیب دیدن موتور خود رو ها می شود.اگرچه بحث کیفیت بنزین مصرفی در ایران، مدتهاست که مطرح است و اغلب هم تحت الشعاع بحث قیمت و مشکلات عرضه قرار گرفته و جدی گرفته نشده است، اما در روزهای اخیر، جنگ لفظی میان خودروسازان و مقامات شرکت پالایش و پخش، بهینه سازی مصرف سوخت ایران و دیگر زیر مجموعه های صنعت نفت ایران با اظهار این جملات از سوی رئیس انجمن صنفی پمپ بنزین داران از یک سو و رئیس انجمن صنفی خودروسازان از سوی دیگر شکل رسانه ای به خود گرفته است.
در مقابل، مقامات وزارتخانه اول مملکت با این ادعا که بنزین ایران از استاندارد های لازم پیروی می کند و کیفیت مناسبی دارد، توپ را به میدان خودروسازان و کیفیت ساخته شان می اندازند: «نسخه نخست استاندارد ۲ ۴۲۴۱ که نتیجه اجماع ارگان های عضو کمیته معیار بوده است از سال ۱۳۸۳ لازم الاجرا بوده و دوره اول آن تا پایان سال ۱۳۸۶ ادامه داشته است.
درصورت اجرای استاندارد مذکور با کاهش تدریجی معیارها خودروها با فناوری عقب افتاده طی این دوره ۴ ساله به تدریج از چرخه تولید خارج شده و براساس ارزیابی های صورت گرفته صرفه جویی معادل ۱۱۶۴ میلیون لیتر معادل ۴۷۸ میلیون دلار عاید کشور می کرد که متأسفانه با وجود صدها مکاتبه انجام شده از سوی این شرکت (بهینه سازی مصرف سوخت) و پی گیری های مداوم، این استانداردها اجرایی نشدند و چنین به نظر می رسد که خودرو سازان عزم جدی در انطباق تولیدات خود با معیارهای مصوب نداشته و برعکس همه کشورهای دیگر سعی دارند که معیارها را مطابق با تولیدات خود تغییر دهند.»
مهندس احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودرو سازان می گوید: مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی مدعی هستند که کیفیت بنزین مصرفی در ایران مطابق استاندارد ۲۰۰۴ اروپاست و تنها تفاوت این است که عدد اکتان بنزین ایران ۸۷ و عدد اکتان بنزین اروپا ۹۵ است و اینکه طبق توافق وزیران سابق نفت، صنایع و معادن و سازمان حفاظت از محیط زیست، این استاندارد در سال ۱۳۸۸ تغییر و ارتقا می یابد و در این مطلب تناقض وجود دارد، چراکه در توافقنامه سه جانبه، وزارت نفت متعهد شده که کیفیت سوخت اعم از بنزین، گازوئیل و... را در سال ۸۸ به استاندارد یورو ۳ اروپا برساند.
این سخن، خود مبین آن است که استاندارد سوخت های فعلی در حد استاندارد یورو۳ اروپا (سال ۲۰۰۴) نیست.
وی در ادامه می افزاید: طبق مصوبه ۲۷ تیر ماه سال ۸۴ هیات وزیران، میزان آلایندگی خودرو های وارداتی و ساخت داخل از سال ۸۴ تا ۸۸ باید مطابق استاندارد EURO.۲ از ۸۸ تا ۹۰ مطابق EURO.۳ و از سال ۹۰ تا ۹۳ مطابق EURO.۴ باشد.
نعمت بخش با بیان اینکه در همین مصوبه آمده است که خودرو های وارداتی یا ساخت داخل صفر کیلومتری که از سال ۸۵ وارد بازار می شوند باید ۲ سال زودتر این استاندارد ها را رعایت کنند، می گوید: بر این اساس خودرو های صفر کیلومتر فعلی ما باید مطابق یورو ۳ باشند و بر پایه همین مصوبه، وزارت نفت مکلف است بنزین مورد نیاز برای رعایت این استاندارد را دست کم ۶ ماه زود تر تامین و به میزان لازم در جایگاه ها عرضه کند در حالی که هنوز این اتفاق نیفتاده است و ما همچنان مجبور به استفاده از بنزین غیر استاندارد هستیم.
● ۸ واحد تفاوت اکتان
عدد اکتان پایین بنزین ایران، وجود ترکیب MTBE و بالا بودن میزان گوگرد در بنزین از مواردی است که دبیر انجمن خودروسازان به بنزین تولید شده در ایران نسبت می دهد، همان بنزینی که بنابر اظهارات معاون تحقیقات غیرفلزی مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، دارای بالاترین کیفیت در خاورمیانه است.
نظام الدین برزگری با اشاره به اینکه بنزین از ابتدای مهر سال ۸۴ مشمول طرح جامع استاندارد شده است، می گوید: پس از بررسی مشخص شد میزان گوگرد پالایشگاه های آبادان ، بندرعباس و شیراز بالاتر از حد مجاز و میزان اکتان ۲ پالایشگاه پایین تر از حد قابل قبول است.
وی با بیان اینکه پس از اجرای برخی راهکارها، میزان گوگرد و اکتان بنزین در این پالایشگاه ها به حد قابل قبول رسیده است، می افزاید: بنزین تولیدی ایران هم اکنون در میان کشورهای منطقه خاورمیانه از بالاترین سطح کیفیت برخوردار است و براساس استاندارد ملی تولید می شود. با این وجود مسئولان پالایش و پخش اذعان می دارند که عدد اکتان بنزین ایران ۸۷ است.
نعمت بخش در این زمینه می گوید: عدد اکتان بنزین اروپا ۹۵ است. هرچند ممکن است عامه مردم تفاوت اساسی و بسیار مهم این دو رقم را ندانند، ولی متخصصان امر به خوبی آگاهند که اساسی ترین و عمده ترین شاخص بنزین، عدد اکتان (میزان بهسوزی) است و همین تفاوت به ظاهر اندک، باعث افزایش مصرف سوخت تمام خودروها از یک سو و ایجاد مشکلات فنی در موتورهای جدید مانند زانتیا، ماکسیما، پژو ۲۰۶، فولوکس گل، هیوندایی ورنا، ریو و... می شود و مالکان این خودروها مجبور به استفاده از بنزین سوپر هستند.
وجود MTBE در بنزین تولید داخل از موارد دیگری است که کارشناسان به آن اشاره می کنند: «بنزین ایران، عمدتا دارای مواد افزودنی به نام MTBE است که به شدت سرطان زاست. بنزین های اروپا که توسط پالایشگاه هایی با فناوری جدید تولید می شوند، فاقد این ماده افزودنی سرطان زا هستند و همان طور که تولیدات پالایشگاه بندرعباس نیز نیازی به افزودن این ماده سرطان زا ندارد، ولی به تولیدات بقیه پالایشگاه های قدیمی با فناوری منسوخ باید سرب یا MTBE اضافه کرد.»
چشمانم می سوزد و نفس هایم به شماره افتاده ، خسته و عرق کرده به خانه برمی گردم و بخارات بنزین را به آرامی تنفس می کنم.
دیشب شب فراموش ناشدنی برای من بود مدتها بود که همسرم را اینقدر خوشحال ندیده بودم . چندماهی بود که کامپیوتر خراب بود و تعمیرش به درازا کشیده بود .چندباری به من گفته بود که بازیهای ساده کامپیوتری را دوست دارد ولی جور نشده بود . دیشب نزدیک دوساعت پای کامپیوتر نشسته بود ، برق خوشجالی را از چشمانش می دیدم و شادی امتیاز گیری را .
زنان مسائل و خواسته هایشان را به زبانهای مختلف می گویند ، گاهی از زبان دیگران ، گاهی در مقایسه و گاهی در برخوردها ولی اگر بشنویم و توجه کنیم بحرانهای بزرگ زناشویی را کنترل می کنیم و از هزینه های سنگین روحی و مالی پرهیز می کنیم.
پرسش اصلی این نیست که آیا زندگی پس از مرگ هست
پرسش این است که آیا شما پیش از مردن زنده هستید
اشو
امیدوارم همیشه خوش و خرم باشید و زندگی بهتر و بهتر داشته باشی