و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

آیا در هوای آلوده ورزش کنیم؟

امروزه یکی از دغدغه های جامعه ما مسئله آلودگی هوا می باشد چرا که  سطح آلودگی هوا در تهران و همچنین برخی از شهرهای شلوغ و یا صنعتی کشور افزایش یافته است و در این بین ممکن است برای برخی افراد که فعالیت بدنی روزانه آنها شامل پیاده روی یا ورزش در هوای آزاد بیرون از منزل می باشد این سوال پیش آید که آیا ورزش در مکانی که هوای آلوده دارد خطر ساز نیست؟  

همانطور که می دانیم فعالیت های هوازی یکی از راهکارهای کلیدی برای حفظ سلامتی است . با این حال اگر شما مرتبا در هوای آلوده ورزش کنید آثار نامطلوبی را بر سلامت شما خواهد داشت به ویژه اگر مبتلا به: آسم و دیگر بیماری های مزمن ریوی، بیماری های قلبی عروقی و دیابت باشید.

مطالعات نشان می دهند در طی فعالیت های هوازی ( حتی فعالیت هایی با شدت کم) تا 10 مرتبه هوای بیشتری را نسبت به حالت استراحت استنشاق می کنید. همچنین احتمال زیادتری دارد که هوای بیشتری را به عمق ریه های خود فرو ببرید و همچنین تنفس دهانی شما افزایش یابد و تنفس دهانی سیستم فیلتراسیون و پاک کنندگی گذرگاه بینی را ندارد. این عوامل دست به دست یکدیگر می دهند تا بیشتر در مواجهه با آلوده کننده ها قرار بگیرید لذا ورزش مکرر در هوای آلوده اقدام خطرناکی بویژه در بیمران ریوی و قلبی است.

مواجهه طولانی با هوای آلوده یا ذرات ریز ( ترکیبی از ذرات: دود ، گرد و غبار و گازها) با عوارضی به شرح زیر مرتبط می باشند:

- تخریب قابل توجه  راه های هوایی کوچک در ریه ها 
- افزایش خطر حمله قلبی و سکته درافراد مسن تر
- افزایش خطر مرگ از سرطان ریه و بیماری قلبی عروقی

علیرغم اثرات منفی بالقوه ای که هوای آلوده دارد، اگر سالم هستید نباید از هوای آلوده به عنوان یک بهانه برای اجتناب از ورزش استفاده کنید . برای محدود نمودن اثرات منفی هوای آلوده بر ورزش می توانید از راهکارهای زیر مدد بگیرید:

_ زمان ورزش و فعالیت بدنی خود را به دقت تنظیم نمایید: نمودارهای مربوط به آلودگی های محلی را بررسی کنید و بر طبق آن برنامه های ورزش و فعالیت بدنی خود را تنظیم نمایید. از ورزش و فعالیت بدنی در ساعاتی که سطح آلودگی در بیشترین حد است پرهیز نمایید . معمولا ساعات اولیه صبح درصد آلودگی هوا در شهرهای بزرگ زیاد نمی باشد.

_ از ورزش در حوالی خیابان های شلوغ و پر تراکم اجتناب کنید: سطوح آلودگی احتمالا تا فواصل 15 متری از مسیرهای شلوغ و پر تردد زیاد است.

_ مکان های مناسب تری را برای ورزش انتخاب کنید: توجه نمایید که ممکن است برخی از مناطق شهر هوای سالم تری را داشته باشند و اگر برای شما میسر است می توانید برای ورزش به آن مکان ها مراجعه فرمایید.

_ در فضای بسته مانند داخل منزل یا باشگاه ورزش کنید: برنامه خود را تغییر دهید و در منزل ورزش کنید. می توانید از انواع باشگاه های و کلاس های ورزشی نیز استفاده کنید. قبلا تصور آن بود که برای تنظیم تعادل انرژی سوخت و ساز حتما باید یک ورزش مداوم و با شدت متوسط تا زیاد را داشته باشید. ولی مطالعات اخیر تاکید دارند که شما می توانید دفعات مکررفعالیت بدنی را در طی روز و حتی در اتاق تجربه نمایید.

اما در پایان ذکر این نکته ضروری است که اگر شما به یک بیماری یا عارضه مزمن مبتلا هستید نگرانی هایتان در مورد فعالیت بدنی در هوای آلوده را با پزشک معالجتان در میان بگذارید تا با مشورت با او راههای جایگزین و کم ضررتر را انتخاب نمایید.

نظرات 11 + ارسال نظر
وبگرد چهارشنبه 15 دی‌ماه سال 1389 ساعت 13:04

اینکه زیپ شلوار کسی باز باشه و خودش متوجه نباشه و بخوای بهش گوش زد کنی

کار پر دردسریه انگار زیپ شلوار خودت بازه !‌بلکه حتی بیشتر خجالت میکشی !

اما در زبان انگلیسی یک اصطلاح برای این موضوع وجود دارد تا با گفتن آن به فرد مقابل

او را از اوضاع پیش آمده مطلع کنیم . کافیست به او بگوییم :‌ ایکس وای زد [XYZ].

این عبارت مخفف کلمات : Examine Your Zipper است یعنی زیپت رو چک کن !

البته EYZ هم میگویند.این عبارت به نوعی جز فرهنگ عامه هست و از همان زبان

کوچه و بازار بر می‌آید.

دوست چهارشنبه 15 دی‌ماه سال 1389 ساعت 13:05

مهم اینه که وقتی از صمیم قلب اس ام اس می زنید : "می خوامت"
جواب بگیرید : "من بیشتر"

دوست چهارشنبه 15 دی‌ماه سال 1389 ساعت 13:09

می‌ترسم اگه یه هفته از خونه نرم بیرون، بعدش یه روز صبح بخوام برم نون بخرم اگه یه پونصدی بدم به نونوا، جای اصحاب کهف به موزه تحویلم بده!

ناشناس چهارشنبه 15 دی‌ماه سال 1389 ساعت 13:09

آدم وقتی تنها است نباید تب کند. تب مال وقت هایی است که کسی را دارد کنار تختش بنشیند

وبگرد چهارشنبه 15 دی‌ماه سال 1389 ساعت 13:10

سوره دخان:

فَارْتَقِبْ یَوْمَ تَأْتِی السَّمَاءُ بِدُخَانٍ مُّبِینٍ ﴿١٠﴾

پس منتظر روزى باش که آسمان دود آشکارى پدید آورد

یَغْشَى النَّاسَ هَـٰذَا عَذَابٌ أَلِیمٌ ﴿١١﴾

که همه مردم را فرامى‏گیرد; این عذاب دردناکى است!

رَّبَّنَا اکْشِفْ عَنَّا الْعَذَابَ إِنَّا مُؤْمِنُونَ ﴿١٢﴾

(مى‏گویند: ) پروردگارا! عذاب را از ما برطرف کن که ایمان مى‏آوریم.

...

إِنَّا کَاشِفُو الْعَذَابِ قَلِیلًا إِنَّکُمْ عَائِدُونَ ﴿١۵﴾

ما عذاب را کمى برطرف مى‏سازیم، ولى باز به کارهاى خود بازمى‏گردید!

امیری چهارشنبه 15 دی‌ماه سال 1389 ساعت 13:16

آدم برای این که غمش را فراموش کند
کار میکند
غذا میخورد
مهمانی میرود
میخوابد
شوهر میکند/ زن میگیرد
عشق بازی میکند
بچه دار میشود
کار میکند
کار میکند
کار میکند

آدم سر فراموشیهایش پیر میشود... .

حمید چهارشنبه 15 دی‌ماه سال 1389 ساعت 13:17

اطلاعیه شیطان: تا میتوانید گناه کنید به علت مبلغ بالای قبض، گاز جهنم قطع شده از آتش خبری نیست

حسین شنبه 18 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:01

مردی نزد روانپزشک رفت و از غم بزرگی که در دل داشت برای دکتر تعریف کرد، دکتر گفت: به فلان سیرک برو، آنجا دلقکی هست انقدر می خنداندت تا غمت یادت برود، مرد لبخند تلخی زد و گفت: من همان دلقکم!

ROSE شنبه 18 دی‌ماه سال 1389 ساعت 17:58

Wife says to husband:

W:Come help with the garden.

Husband:What do u think I am?a gardener?

W:Come fix the toilet faucet.

H:What do u think I am?a plumber?

W:Come fix the door handle.

H:What do u think I am?a carpenter?

The husband went out....but when he came back,he saw that everything is fixed...the garden...toilet faucet...& the door handle. He asked his wife
who had done it?

The wife said: its the neighbour's son,but he gave me 2 options...Either to make him a hamburger or have sex with him...

Husband:I'm sure,u gave him a hamburger!!

Wife:What do u think I am?? McDonalds??

حسن شنبه 18 دی‌ماه سال 1389 ساعت 17:59

تو همونی که توی موج بلا
واسه تو دستامو قایق می‌کنم
اگه موجا تو رو از من بگیرن
قطره قطره آب می‌شم
دق می‌کنم

حمید پنج‌شنبه 23 دی‌ماه سال 1389 ساعت 15:04

امروزه با گسترش زندگی شهرنشینی به تدریج از فعالیت فیزیکی و تحرک بدنی افراد کاسته شده و این موضوع اهمیت انجام ورزش و فعالیت بدنی را پررنگ‌تر کرده است. پیاده‌روی و دویدن از شایع‌ترین ورزش‌هایی هستند که افراد مختلف جامعه در هر سن و با هر شرایطی می‌توانند انجام دهند ولی ذکر این نکته لازم است که برای انجام دادن این ورزش‌ها نیز باید اصول و مواردی را رعایت کرد.


دکتر شاهین صالحی اعلام کرد افرادی که ورزش می‌کنند باید وضعیت بدنی و شرایط جسمی، تجهیزات و وسایل لازم، شدت و مدت و تعداد دفعات، محیط و اماکن مناسب و از همه مهم‌تر در آب و هوایی مناسب بدوند یا پیاده‌روی کنند. وی با اعلام این خبر گفت: «شرایط آب و هوا چه از نظر دمای محیط و چه از نظر وضعیت آلودگی هوا می‌تواند اختلالی در ورزش افراد ایجاد کند.» وی با اشاره به اینکه ورزش در ظهر و زیر آفتاب شدید تابستان یا در شب و هوای سرد برفی توصیه نمی‌شود، افزود: «در هوای آلوده نیز افراد باید از پرداختن به پیاده‌روی و ورزش خودداری کنند چون در این شرایط ضرر فعالیت بدنی بیشتر از فواید آن است.» این متخصص پزشکی ورزشی با هشدار به افرادی که بیماری‌های خاص دارند، توصیه کرد: «در هوای آلوده و در روزهای اخیر افرادی که بیماری قلبی یا ریوی دارند باید از فعالیت‌های فیزیکی و فعالیت‌های خارج از منزل خودداری کنند.» دکتر صالحی افزود: «برای ورزش کردن محیط‌های مختلفی وجود دارد که بسیاری از افراد در این محیط‌ها به پیاده‌روی می‌پردازند ولی تعداد محدودی از افراد نیز هستند که محیط‌های نه چندان مناسبی را برای ورزش کردن انتخاب می‌کنند. به عنوان نمونه پیاده‌روی کنار اتوبان‌ها یا خیابان‌های شلوغ و در زمین‌های که کف سنگلاخی و ناهمواری دارد.» وی تصریح کرد: «مکان‌هایی که شیب‌هایی تندتر از معمول دارد، کنار اماکن صنعتی و کارخانجات یا محیط‌های پر سروصدا، مناطق مناسبی برای پیاده‌روی محسوب نمی‌شوند.» عضو کمیته آموزش فدراسیون پزشکی ورزشی در پایان گفت: «محیطی که برای پیاده‌روی انتخاب می‌شود، باید آرام و از مناطق آلوده و ترافیک به دور باشد که تا حد ممکن از طبیعت و مناظر زیبا بهره‌مند باشد، ‌کفی هموار و صاف داشته باشد و نباید سرپوشیده باشد به طوری که هوا در جریان باشد.»

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد