و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

الگوی مخالفین دلسوز نظام

 

درگذشت مهندس عزت الله سحابی، یکی از مخالفین دلسوز و میهن دوست نظام از دنیا رفت. عزت الله سحابی که به دلیل دیدگاههای کارشناسی در اقتصاد و مدیریت ایران یکی از برجسته ترین صاحب نظران در این زمینه محسوب شده و در کنار مرحوم حسین عظیمی از چهره های ماندگار اقتصاد و مدیریت ایرانی به حساب می آید، در دوران دفاع مقدس با پذیرفتن مسئولیت سازمان برنامه و بودجه نقش تاثیرگذاری در ساماندهی برنامه ریزی کشور پس ازانقلاب داشت تا حدی که کارشناسان سازمان برنامه وی را در طول سی سال گذشته وپس از تبدیل آن به سازمان مدیریت وبرنامه ریزی و سپس معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی ریاست جمهوری کارآمدترین رییس این سازمان در طول 32 سال گذشته بوده است.

میهن دوستی سحابی با وجود مخالفتی که با سیاستهای نظام و عملکرد مسئولان جمهوری اسلامی داشت، به حدی بود که هنگام حوادث 18 تیر سال 1378 و در اوج ناآرامیها، زمانی که سفارت آمریکا در دوبی با سحابی تماس می گیرد تا در براندازی نظام جمهوری اسلامی از نظرات وی استفاده کرده و در آینده کشور به عنوان یکی از رهبران مطرح شود، مهندس سحابی اظهار می کند با وجود اختلاف نظر با مسئولان جمهوری اسلامی در برابر دخالت بیگانه مانند یک سرباز از کشورش دفاع می کند.

سلامت اخلاقی و مالی و تدین مهندس سحابی به حدی بود که کلیه مرتبطین با وی و حتی مخالفانش را تحت تاثیر قرار داده بود.

 

گوشه ای از زندگینامه سحابی
گفتنی است عزت الله سحابی فرزند شادروان دکتر یدالله سحابی، متولد ۱۳۰۹ در تهران است. او مبارزات خود را در سالهای دهه ۲۰ و در دورهٔ دانشجویی و ملی شدن صنعت نفت آغاز کرد و با به وقوع پیوستن کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به نهضت مقاومت ملی پیوست. سحابی در سال ۱۳۴۰ و با شروع به کار نهضت آزادی ایران به این گروه پیوست و در سال ۱۳۴۲ همراه دیگر اعضا و رهبران نهضت محاکمه شد و به شش سال زندان محکوم شد. او بار دیگر به خاطر مبارزات خود در سال ۱۳۵۰ به زندان افتاد و تا نزدیکی روزهای انقلاب در زندان ماند.

بعد از پیروزی انقلاب، مدتی به علت مرخصی مهندس بازرگان از دبیرکلی نهضت آزادی، برای انجام وظایف نخست وزیری، سرپرستی نهضت آزادی را بر عهده داشت تا زمانی که به عنوان رئیس سازمان برنامه بودجه در دولت مشغول به کار شد. او بعد از استعفای دولت موقت، با سران نهضت آزادی دچار اختلاف شد و با ۱۲ تن دیگر از جمله محمد بسته نگار، شهید محمدعلی رجایی و محمدمهدی جعفری از نهضت آزادی جدا شدند.

سحابی به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان قانون اساسی و مجلس اول شورای ملی (اسلامی) انتخاب شد و در سالهای بعد در پروژه‌های ملی با دولت‌های وقت همکاری داشت. وی در دهه 70 مجله ایران فردا را منتشر می‌کرد که این نشریه در سال ۱۳۷۹ توقیف شد.

نظرات 3 + ارسال نظر
سارا دوشنبه 16 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:05

سه تا بهترین خوابیدن های دنیا: 1. خوابیدن رو پای مامان وقتی کلی خسته ای 2. خوابیدن رو شونه ی عشقت وقتی کلی تنهایی 3. خوابیدن با چشمای باز وقتی استاد داره درس میده

امیر دوشنبه 16 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:06

خداوند ایشان را رحمت و به مسئولین ما درک فهمیدن مخالفان عطا نماید. خیلی زود دیر خواهد شد.

[ بدون نام ] یکشنبه 22 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 09:41

میگه به خدا راست میگم. طرف میگه نه، اگه راست میگی بگو به جون مامانم!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد