و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

هشدار وزارت بهداشت درباره روند رو به رشد سرطان‌ خون درکشور

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت با هشدار نسبت به روند رو به رشد انواع سرطان‌های خون در کشور و ارتباط این بیماری‌ها با آلاینده‌های هوا، تاکید کرد: بحث آلودگی بنزن و آزبست در کلانشهرهای کشور جدی است و باید در این زمینه فکری اساسی شود.
دکتر رشید رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بر اساس گزارش برنامه ثبت سرطان کشور هرچند میزان بروز سرطان‌های مری و معده به عنوان سرطان‌های شایع کشور در بسیاری از استان‌ها مقداری کاهش یافته اما رتبه سرطان خون در کشور در حال افزایش است.

ارتباط سرطان‌های خون با آلودگی هوا ثابت شده استوی با اشاره به ارتباط سرطان‌های خون با میزان آلودگی هوا، ادامه داد: ارتباط بسیاری از انواع سرطان‌های خون با میزان آلودگی هوا ثابت شده است؛ بویژه ترکیبات آروماتیکی مانند بنزن که از سوخت ناقص بنزین ایجاد می‌شود. بنزن ماده‌ای است که می‌تواند با بسیاری از سرطان‌های خون ( از جمله لوسمی میلوژنس حاد) ارتباط داشته باشد.
آلاینده آزبست و ارتباط آن با برخی سرطان‌های پوشش‌های احشایی بدن
دکتر رمضانی به دیگر آلاینده‌های هوا از جمله آزبست اشاره کرد و گفت: آزبست ناشی از لنت ترمزهای فاقد استانداردهای لازم با برخی سرطان‌های پوشش‌های احشایی بدن ارتباط دارد. لنت ترمزی اگر استاندارد نباشد آلودگی هوا و محیط اطراف را افزایش می‌دهد.
آلاینده‌های آزبست و بنزن در کلانشهرها زنگ خطری جدی برای افزایش سرطان‌ها
وی با تاکید مجدد بر آن که آلودگی‌هایی نظیر آزبست و بنزن در کلانشهرهای کشور زنگ خطری جدی برای افزایش سرطان‌هاست و باید مورد توجه ویژه قرار گیرند، ادامه داد: شاخص این آلودگی‌ها در فصولی از سال از حد اضطرار هم فراتر می‌رود. از طرف دیگر تاثیر تماس با یک ماده سرطان‌زا پایدار است و حتی در مواجهه کوتاه مدت، اثر خود را بر سلامت فرد در دراز مدت می‌گذارد. براین اساس تعداد افرادی که در معرض خطر بیماری‌های ناشی از آلاینده‌های هوا قرار دارند، زیاد است.
عدم اجرای مصوبه ممنوعیت استفاده از آزبست با گذشت 11 سال از زمان تصویب این مصوبه
رییس اداره سرطان وزارت بهداشت به مصوبه لازم الاجرای شورای عالی محیط زیست در سال 79 مبنی بر ممنوعیت استفاده از آزبست و جایگزینی آن با مواد سالم‌تر که برای سلامتی خطری نداشته باشند اشاره کرد و با ابراز تاسف از عدم اجرای این مصوبه قانونی با وجود گذشت 11 سال از زمان تصویب آن گفت: هر چند این مصوبه در همان سال 79 به تمام کارخانجات ابلاغ شد و بر اساس آن وزارت صنایع موظف به کنترل بحث آزبست بود، اما این مصوبه تاکنون اجرایی نشده است.
وی در این باره ادامه داد: در حالی در کشور به موضوع ممنوعیت استفاده از آزبست بی‌توجهی می‌شود که اروپایی‌ها به شدت این موضوع را در کشورهایشان پیگیریند تا به هر نحو ممکن آزبست را حذف کنند؛ چرا که خطر آزبست جدی است و تماس با آن مساوی است با سرطان (از نوع مروتلیوما).
افزایش نوعی از سرطان تا 20 سال آینده در صورت بی‌توجهی به کنترل آلاینده آزبست
رییس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: در سال آینده با همکاری مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت موضوع آلاینده‌های هوایی و بویژه موضوع مربوط به آزبست را در کشور دنبال می‌کنیم. تاثیر آلاینده‌هایی نظیر آزبست بر بدن، دیرهنگام بروز می‌کند. اگر این موضوع جدی گرفته نشود، 20 سال آیند سرطان از نوع مروتلیوما بسیار زیاد خواهد شد. باید فکر جدی در این زمینه شود.
هشدارهای وزارت بهداشت در زمینه عوامل خطر بروز بیماری‌ها جدی گرفته شود
رییس اداره سرطان وزارت بهداشت در پایان با تاکید بر لزوم جدی گرفتن هشدارهای وزارت بهداشت در زمینه عوامل خطر بیماری‌ها از سوی مردم، گفت: این هشدارهای بهداشتی بر پایه و اساس علمی و براساس مدارک حاصل از گزارش نظام ثبت سرطان کشور عنوان می‌شود. به این ترتیب عوامل خطر بروز سرطان‌ها باید به جدیت دنبال شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
محمود پنج‌شنبه 3 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 12:37

با توجه به دقت مسئولین واهتمام آنها به مهار ریشه ای این بیماری ، تجربه غرب در مهار این بیماری که ریسک فاکتورهای آن در کشورهای غربی به وفوروجود داشت می تواند مفید واقع شود اما متاسفانه سلامت نسل های ایرانی فدای تلاشهاو درگیری های ناسالم سیاسی وجناحی می شودو وقتی که فرزندان همین افراد درگیر دردعواهای جناحی به این بیماری ها مبتلا شوند شاید به فکر بیفتند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد