و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

سیزده بدر

  

صرف نظر از علت های ایجاد رسوماتی مثل نوروز و سیزده بدر، اگر همین الان به این رسوم نگاه کنیم، چیزی جز صمیمیت و زیبایی نمی بینیم. برای همین زنده نگهداشتن این رسومات تاریخی و انتقال آن به نسل های دیگر شایسته است. هرچند در طول زمان نیاز به تعدیلات و ترمیماتی دارد.

نظرات 2 + ارسال نظر
مورچه دوشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 11:04

ساعت زمین
شاخه صندوق جهانی طبیعت (WWF) در استرالیا پنج سال پیش حرکتی را آغاز کرد که این روزها به جنبشی جهانی تبدیل شده است؛ ساعتی برای خاموشی چراغ‌ها.
برای چندین دهه، مقابله با آثار تغییرات اقلیمی، دغدغه اصلی فعالان محیط زیست در سراسر جهان بوده است و اختصاص ساعتی مشخص در یک روز خاص از سال برای حرکتی جمعی به منظور اطلاع‌رسانی درباره تغییرات اقلیمی، اقدام بی‌سابقه‌ای به شمار می‌رود که با اقبال جهانی روبه‌رو شده است..
ساعت زمین اولین‌بار ساعت ۷ و نیم عصر در سیدنی آغاز شد و یک سال بعد، به ساعت ۸ عصر منتقل شد، اما سرانجام برنامه‌ریزان آن توافق کردند که ساعت ۸ و نیم تا ۹ و نیم عصر آخرین شنبه مارس هر سال به عنوان ساعت زمین تعیین شود.
بر اساس داده‌های سایت رسمی ساعت زمین، در سال میلادی گذشته صدها میلیون نفر در ۱۳۵ کشور جهان در خاموشی یک‌ساعته "ساعت زمین" مشارکت کردند و حتی برخی از آنها برای نشان دادن حمایت بیشتر، مدت خاموشی را از یک ساعت نیز فراتر بردند.
اولین حرکت رسمی مرتبط با کلیک ساعت زمین در ایران، در سال ۱۳۹۰ انجام شد و مقامات ایران اعلام کردند که چراغ‌های برج میلاد در این ساعت در تهران خاموش می‌شود.
این اقدامات در سال ۱۳۹۱ به گونه‌ای سازمان‌یافته‌تر دنبال شده است و طبق اعلام مقامات رسمی ایران، امسال افزون بر برج میلاد، چراغ‌های برج آزادی در تهران، سی‌وسه پل در اصفهان و پل سفید در اهواز خاموش خواهند شد.
تغییرات اقلیمی شامل هر گونه نوسان شدید و غیر معمول (همچون وقوع خشکسالی‌های شدید یا بارش‌های شدید) در وضعیت آب و هوایی در یک منطقه یا کل جهان و فرآیندهای طبیعی مرتبط با آن است که بر اثر تغییر عواملی همچون نوسانات در شدت تابش آفتاب، انحراف در روند گردش کره زمین و یا فعالیت‌های انسانی رخ می‌دهد و به‌تدریج شرایط زندگی برای ساکنان زمین را دشوارتر می‌کند.
گفته می‌شود که افزایش گازهای گلخانه‌ای، شاخص‌ترین عامل موثر در تغییرات اقلیمی در قرن‌های اخیر بوده که به دنبال روند صنعتی شدن جهان و بر اثر فعالیت عوامل انسانی شدت یافته و استفاده از سوخت‌های فسیلی، اصلی‌ترین عامل انسانی موثر در افزایش این گازها بوده است.

sisi پنج‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 21:09

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد