و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

و اما بعد ...

این وبلاگ محیطی دوستانه و خودمانی جهت طرح برخی مسائلی است که مفید بنظر می رسد.

سخن روز (شنبه)

وجه مشترک بین تمامی زنها و مردان خود ساخته و موفق یک نکته است . 
همه ی آنها فقط خوبی های مردم را می بینند. 
ژاک ریزل
نظرات 1 + ارسال نظر
ali یکشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 16:32 http://haftsine91.blogfa.com

--------------------------------------------------------------------------------

جامعه ایرانی - شناسنامه ژنتیکی
راهنمایی بودم از سه شکل اصلی مواد نام بردند . جامد، مایع و گاز . دانشگاه که رفتم بعید می دانستند که بتوان جامعه انسانی را با علوم فیزیکی و ریاضی تحلیلی کرد .اما بنظرم رسید شاید شباهتهایی وجود داشته باشد . فاصله بین مولکولها در گاز زیاد ، در مایع متوسط و در جامدات خیلی کم است . جامدات شکل ثابتی دارند . اما مایعات شکل ظرف را می گیرند و گازها در هر ظرفی پخش می شوندو آنرا پر می کنند .

جامعه ایرانی بسیار شبیه به مایعات است . خود را باشرایط مختلف ، حکومتهای گوناگون حتی ادیان مختلف وفق می دهد . جامعه ایرانی دوره ساسانیان را بنگریم براحتی روحانیون زرتشتی را تنها گذاشت و دین خود را عوض کرد . ساسانیان ۲۰۰سال بر ایران حکومت کردند ولی براحتی توسط اعراب شکست خوردند .اعراب به ایران حمله کردن ظاهرا دین رسمی ایران سنی بود اما باظهور صفویان شیعه غالب شد و دین رسمی گردید.

مغولها به ایران حمله کردند کشتند و خراب کردند و بردند اما در فرهنگ و زبان اثر مهمی برجای نگذاشتند. مردم بسیار زجر کشیدند اما بالاخره بیرون راندنشان. سلطنت پهلوی شد ،آنها تاریخ شاهنشاهی را ۲۵۰۰ ساله خواندند و سایه همایونی خود را گستردند!!! آنها گمان می کردن که ملت راضیند و حکومت جاویدان دارند اما باحضور آیت الله خمینی در کوتاه زمانی سلسله پهلوی بر باد رفت .

جامعه ایرانی بر بستر حکومتها چون مایعات جریان دارد هم برحکومتها اثر می گذارد و هم از آنان اثر می پذیرد. باید زمانی شناسنامه ژنتیکی جامعه ایرانی در آورده شود و این جامعه تحلیل گردد.

جامعه ایرانی نه مانند جامدات کاملا نزدیک و یکدستند و نه مانند گاز پخش و پلا. آنها هویت خود را دارند اما نه مانند جامدات صلب و خشک و نه مانند گازها هویت بی رنگ و ناپیدا .

جامعه ایرانی هویت خاص خود را دارد که می تواند در بسترهای مختلف جریان یابد تعدیل کند و تعدیل شود . حرکت کند ، از مسیر منحرف شود و دوباره به رود اصلی بپیوندد.جامعه ایرانی دارای دمای جوش ، نقطه یخزدگی و نقطه بخار خاص خود است .جامعه ایرانی را باید شناخت آنرا تحلیل کرد و مانند یک انسان شناسنامه ژنتیکی آنرا درآورد .

اگر بفهمیم الگوها ، هنجارها و خاصیتهای این جامعه چیست می توانیم خصوصیات مولودها و فرزندان این جامعه را شناسایی و حتی فرزندان ناخواسته این جامعه را تحلیل کرد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد